Jak zrobić audyt SEO strony internetowej, by spełniała oczekiwania Twoich klientów i jednocześnie była odpowiednio pozycjonowana? To nie tylko weryfikacja słów kluczowych. Proces jest bardziej złożony! Wszystkie skuteczne witryny, osiągające wysokie wyniki wyszukiwania, przechodzą profesjonalny audyt SEO, a następnie odpowiednią optymalizację. Nie ma innej drogi! Podpowiadamy, jak powinien wyglądać kompleksowy audyt SEO sklepu internetowego lub strony WWW, by Twoje witryny poszybowały w kierunku pierwszych stron w wyszukiwarkach.
Weryfikacja celów strony internetowej
Dobrze przeprowadzony audyt SEO sklepu lub audyt strony internetowej musi rozpocząć się od weryfikacji celów i zadań, które ona ma spełniać. Badanie technicznych aspektów, choć oczywiście konieczne, nie zastąpi profesjonalnej analizy założeń, które zawarte są w strategii marketingowej przedsiębiorstwa.
Strona WWW jak i sklep internetowy powinny być sprofilowane pod konkretnych odbiorców.
Zatem dobry specjalista rozpoczyna audyt sklepu internetowego lub też analizę strony od bardzo dokładnego wywiadu ze swoim zleceniodawcą. Ta część procesu SEO, pozwoli mu dobrze określić potrzeby firmy, cele, jakie ma spełniać strona, a także profile i zachowania odbiorców marki.
Testowanie funkcjonalności i użyteczności strony
Celem audytu sklepu internetowego, jak i strony WWW najczęściej jest poprawa widoczności w wyszukiwarkach internetowych oraz podniesienie konwersji.
Poczuj się jak klient sklepu internetowego
Jako szef firmy lub manager działu dobrze wiesz, że aby być skutecznym, jak najczęściej musisz wcielić się w rolę klienta, by poznać jego potrzeby i pytania. Dlatego przypomnij sobie jedną z ostatnich stron WWW, którą odwiedziłeś. Być może często ją odwiedzasz, bo zawsze znajdujesz tam informacje, których szukasz. Tak się przyzwyczaił*ś, że nie myślisz nawet o witrynach konkurencji. Lubisz tam wracać, bo nie tracisz czasu. Wszystko jest intuicyjne. Sięgnij również pamięcią do ostatnich transakcji online. Jaki jest Twój ulubiony e-sklep? Gdzie kupujesz najczęściej? Zastanów się, kto jest tym szczęściarzem i dlaczego chętnie tam robisz zakupy.
Chcąc wpłynąć na wzrost liczby zamówień, trzeba maksymalnie ułatwić klientowi proces zamawiania. Dlatego tak istotne jest przeprowadzenie audytu e-sklepu pod kątem użyteczności, który wskaże, w jakim stopniu klient może łatwo poruszać się po witrynie, znaleźć ważne dla niego informacje czy dokonać transakcji. Podobnie w przypadku strony internetowej — audyt pozwala zarówno zbadać szybkość pozyskania istotnych informacji, jak i zweryfikować poprawność wszystkich linków.
Wpływ funkcjonalności na SEO strony
Czy funkcjonalność ma związek z SEO? Ogromny, ponieważ im lepiej dopracowana strona, tym dłużej użytkownicy na niej pozostają. Ten czas ma niebagatelny wpływ na indeksowanie w wyszukiwarkach. Podobnie w przypadku dobrze dopracowanego e-sklepu. Im częściej klienci z niego korzystają, tym lepiej jest on pozycjonowany. Dodatkowo pozytywne opinie ułatwiają pozyskiwanie ruchu od nowych odbiorców, a także dają większe możliwości cytowania, czy pozyskiwania linków zewnętrznych, co bardzo trudno osiągnąć, gdy sklep jest nieefektywny i źle oceniany przez użytkowników. Dlatego funkcjonalność strony to kolejny punkt, który uwzględnia profesjonalny audyt SEO.
Badanie wydajności strony internetowej
Zakres audytu SEO obejmuje też weryfikację wydajności — maksymalny czas ładowania strony nie powinien przekroczyć trzech sekund, a optymalny to 2,4 s.
Niecierpliwość i pośpiech użytkowników sprawia, że zbyt długie ładowanie, czy wolny czas działania strony nie ma szans na akceptację. Takie witryny po prostu są odrzucane i nikt na nie już nie powróci. A to ma również wpływ na skuteczność działań SEO. Według badań Unbounce¹ niemal 70% klientów przyznaje, że czas ładowania strony bezpośrednio wpływa na gotowość do składania zamówień w sklepie internetowym. Zgodnie z tym raportem tylko 26,9% poczeka 1-3 sekund na ładowanie strony. Tylko 30% użytkowników deklaruje swoją cierpliwość na poziomie 4-6 s.
Badanie wydajności uwzględnia ten czynnik, ale również:
- prędkość działania,
- reakcję na zapytania,
- wspomnianą szybkość ładowania strony,
- responsywność.
Trudno jest znaleźć osobę, która nie ma dzisiaj smartfona. Dlatego lawinowo rośnie liczba użytkowników stron WWW, korzystających z urządzeń mobilnych. Zwiększa się także udział klientów, którzy mobilnie zamawiają produkty lub usługi. Dlatego, nawet jeśli witryna jest dopracowana w wersji desktopowej, ale nie będzie responsywna — nie obroni się! Przeprowadzenie audytu strony pozwoli to szybko uchwycić.
Analiza zawartości e-sklepu i strony internetowej
Wydajność to broń, która pozwala uchronić się przed szybkim porzuceniem strony i optymalizacja SEO uwzględnia również weryfikację tego aspektu działania strony. Jednak chcąc zachować uwagę klienta na dłużej, trzeba również zapewnić mu doskonałą zawartość. Przeprowadzenie audytu SEO sklepu polega między innymi na weryfikacji sposobu prezentacji produktów.
Zdjęcia — czy są oryginalne, przyciągają uwagę klienta, są profesjonalne i dobrze opisane.
Filmy — Podobnie jak w przypadku zdjęć, powinny być oryginalne. Ich występowanie na stronie, czy w sklepie powinno ułatwić klientowi zrozumienie zasady działania produktu. Audyt pozwoli ocenić, jaki jest ich wpływ na wydajność strony.
Opisy — powinny dobrze wyjaśniać, jak działa dany produkt, gdzie można go zastosować, jakie ma parametry i dostępne warianty. Niebagatelne znaczenie ma też forma opisu, a także jego obecność w kategoriach, co również jest sprawdzane przez audyt SEO.
Weryfikacja struktury strony internetowej
Proces SEO zawsze powinien uwzględniać analizę struktury strony. To szerokie zagadnienie obejmujące wiele istotnych aspektów technicznych takich jak: adresy URL, nagłówki, oznaczenia semantyczne i linki. Dobra struktura ułatwia nawigację. To jeden z warunków poprawy widoczności strony w przeglądarkach, jest zatem elementarnym etapem technicznego audytu SEO. Warto podkreślić, że poprawne ustawienie oznaczeń semantycznych (etykiet i atrybutów używanych w kodzie HTML) poprawia dostępność strony dla użytkowników z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Analiza strony internetowej pod względem bezpieczeństwa
Przeprowadzenie audytu strony internetowej nieodłącznie wiąże się z weryfikacją bezpieczeństwa. Dobrze mieć świadomość, że walka z hakerami to nieustanny wyścig o nowe rozwiązania, które będą skuteczniejsze niż próby ich złamania. Stosowanie rekomendowanych zabezpieczeń pozwala być o krok przed cyberprzestępcą i uchronić swoją stronę oraz jej użytkowników przed zhakowaniem danych. Trzeba też pamiętać, że strony niezabezpieczone są gorzej indeksowane w wyszukiwarce Google, co można łatwo uchwycić dzięki audytowi.
Więcej na temat podstawowej ochrony stron WWW dowiesz się z naszego wpisu – Czym jest certyfikat SSL.
Audyt sklepu i badanie strony pod kątem zgodności z regulacjami
Aby uzyskać dobrą widoczność strony internetowej, ważne jest zachowanie bardzo wielu aspektów, w tym zgodności z obowiązującym prawem, lokalnymi przepisami dotyczącymi prywatności i ochrony danych osobowych.
Analiza słów kluczowych
To punkt, który nawet dla osób nierozeznanych w temacie SEO bardzo szybko kojarzy się z pozycjonowaniem i skutecznym podnoszeniem wyników wyszukiwania. To prawda. Słowa kluczowe powinny być umiejętne dopasowane do branży, charakteru działalności, zainteresowań i zapytań klientów. Pełnią ogromną rolę w procesie optymalizacji SEO.
W ramach audytu SEO badane są słowa kluczowe w:
- tytułach,
- treściach,
- nagłówkach,
- altach,
- meta tagach,
- adresach URL,
- linkach oraz innych elementach witryny.
Warto jednak pamiętać, że dobrze dopasowanie i odpowiednie (nienachalnie) stosowanie fraz kluczowych to warunek konieczny, ale nie wystarczający. Pozycjonowanie stron internetowych obejmuje szereg innych optymalizacji, dlatego właśnie warto wykonać audyt SEO, który wskaże priorytetowe kierunki działań.
Analiza konkurencji
Przeprowadzenie audytu sklepu internetowego nieodzownie wiąże się z weryfikacją działań konkurencji. Warto sprawdzić, jakich fraz kluczowych używa Twoja branża, jakie linki prowadzą do stron konkurencji oraz jak tworzą oni swoje treści. Profesjonalna analiza SEO strony pomoże ustalić metody kodowania wykorzystywane przez analizowane firmy oraz pozwoli wykazać błędy, które warto wyeliminować ze strony, podlegającej audytowi. Szczegółowy audyt SEO uwzględni również analizę działań w social media, co da jeszcze pełniejszy obraz aktywności branży mającej wpływ na pozycjonowanie stron internetowych. Analiza konkurencji pozwala wypracować odpowiednią strategię SEO.
Jak widzisz, audyt SEO sklepu czy strony to proces, który zapewnia dobre przygotowanie do takich działań jak pozycjonowanie strony WWW i pozycjonowanie sklepu. Bez niego nie ma możliwości wypracowania dobrych praktyk zapewniających optymalizację sklepu internetowego. Niezmiernie trudno byłoby wykonać taki audyt samodzielnie. Zdecydowanie bardziej efektywne jest powierzenie przeprowadzenia tego procesu doświadczonym specjalistom. Warto, ponieważ efekty są bezcenne — większa liczba użytkowników strony, wzrost zapytań i nowe zamówienia!
Ile kosztuje audyt SEO?
Na podstawie informacji w tym artykule z pewnością sam, sama wskażesz kilka elementów, które wymagają optymalizacji. Jednak precyzyjne określenie wszystkich aspektów wymagających modyfikacji może być zbyt skomplikowane — o ile nie jesteś specjalistą SEO. Więc jak zrobić to skutecznie?
SEO jest interdyscyplinarną dziedziną marketingu, która łączy wiele aspektów związanych z estetyką, funkcjonalnością i zawartością strony. Przeprowadzając audyt SEO strony WWW na własną rękę, uzyskasz częściowy efekt — jedni dobrze uchwycą obecność (lub brak) słów kluczowych i merytorycznej zawartości, podczas gdy inni zauważą błędy w strukturze strony. Można więc samodzielnie wykonać audyt UX, jednak z pewnością nie będzie to pełen i profesjonalny audyt sklepu internetowego. SEO wymaga optymalizacji wszystkich elementów strony, tak by faktycznie spełniło swoje zadanie — czyli zapewniło dobre pozycjonowanie strony WWW lub e-sklepu.
Zatrudniając specjalistę otrzymujesz profesjonalny raport SEO, który uwzględni zarówno poprawność struktury strony, jak i jej treści. Cena będzie się różnić w zależności od wielkości strony, a także doświadczenia firmy, której zlecisz audyt SEO. Sprawdzenie strony może kosztować od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych. Lecz obecność w TOP 3 lub 5 warta jest tych pieniędzy.
Jeśli masz więcej pytań dotyczących przeprowadzenia audytu SEO strony lub sklepu internetowego — umów się na bezpłatną konsultację ekspercką.
Źródła:
¹ Raport Unbounce