Zaprojektowanie dobrego banera reklamowego nie należy do prostych zadań. Wszystko przez otaczające nas na każdym kroku reklamy. Jednocześnie jest to jednak wciąż jedna z najpopularniejszych i najskuteczniejszych form dotarcia do odbiorców. Jak zatem stworzyć reklamowy baner internetowy, w który klienci będą chcieli klikać? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Banery reklamowe umożliwiają szybkie dotarcie do odbiorców z komunikatem marki. Szybciej nie oznacza jednak łatwiej, ponieważ klienci codziennie spotykają się z masą reklam. Nic więc dziwnego, że chcą się bronić przed ich nadmiarem.
Zanim więc zaprojektujesz baner internetowy dla swojej marki, warto dowiedzieć się jak najwięcej o tym, jaki powinien być skuteczny baner reklamowy.
Baner reklamowy — co to takiego?
Zacznijmy więc od początku, czyli od powiedzenia sobie, czym właściwie jest baner reklamowy. Najprościej rzecz ujmując, jest to graficzne przedstawienie oferty Twojej marki, które pojawia się na ekranie monitora jego odbiorców.
Banery mogą przybrać formę statyczną lub animowaną, a ich zdaniem jest na tyle skuteczne przykucie uwagi, oraz wywołanie ciekawości, aby kliknęło jak najwięcej osób. Kliknięcie nie oznacza jeszcze pełni sukcesu — a więc skorzystania z oferty Twojej firmy. Z pewnością jednak świadczy o zaciekawieniu przygotowaną przez Twoją markę reklamą.
Funkcje banera reklamowego
Wspomniana już ogromna ilość reklam, z którą klienci mają codziennie do czynienia, prowadzi do tzw. ślepoty reklamowej (banner blindess). Zjawisko to polega na pomijaniu banerów podczas codziennego przeglądania Internetu. Dzieje się tak nie tylko ze względu na ilość reklam, ale także na ich niedopasowanie i rozczarowanie zawartością.
Aby nie tworzyć banera na darmo, warto poznać jego funkcje. Nie jest to wyłącznie reklama sama w sobie. Dobry baner reklamowy powinien spełniać kilka założeń.
Ułatwianie codzienności
Szukasz nowego telewizora? Wystarczy, że kilkukrotnie wpiszesz w wyszukiwarkę informujące o tym hasła (np. zapytanie o to, który model warto kupić), a po chwili na Twoim ekranie pojawiać się będą reklamy telewizorów. W momencie, gdy Twój klient faktycznie chce kupić jakiś sprzęt, takie reklamy będą dla niego przydatne.
Oczywiście ważne jest zachowanie umiaru — im częściej klient będzie widział Twoją reklamę, tym bardziej będzie miał ochotę ją pominąć.
Informowanie o czymś ważnym
Sam fakt istnienia Twojej firmy nie jest — z punktu widzenia klienta — wystarczającym powodem do tego, aby ogłaszać to całemu światu. Jeśli więc decydujesz się na stworzenie banera internetowego, pamiętaj, aby szanować czas swoich klientów.
Wykorzystaj baner internetowy do przekazania skondensowanych i pełnowartościowych treści. Najlepiej będzie, jeśli przed przystąpieniem do jego tworzenia odpowiesz sobie na proste pytania:
- Co sprawia, że to, co ma przekazać baner, jest ważne lub przydatne?
- Dlaczego ktoś miałby poświęcić swój czas, aby kliknąć ten baner?
- Jaką wartość niesie w sobie ta reklama dla potencjalnego odbiorcy?
Nawiązywanie dialogu
Banery reklamowe to doskonałe narzędzie do zaprezentowania umiejętności komunikacyjnych marki. Niezależnie od branży treść powinna sobą zaintrygować, sprawić, że potencjalny klient zatrzyma wzrok na banerze i poczuje, jak gdyby mówił on właśnie do niego, a nie do tysiąca przypadkowych osób w Internecie.
Ważne jest także zachowanie minimalizmu w treści. Baner, który przyciągnie uwagę odbiorcy, bardzo szybko może ją także stracić. Im więcej treści, tym więcej uwagi klient musi jej poświęcić, a to działa zniechęcająco.
Jak zrobić dobry baner reklamowy?
Dobrze zaprojektowany baner reklamowy powinien być odzwierciedleniem kilku istotnych elementów.
Przejrzystość informacji
Uwaga, jaką Twojemu banerowi poświęcą klienci, to czasem mniej niż kilka sekund. Dlatego jego treść musi być jak najbardziej przejrzysta. Niestety wiele marek chce jak najlepiej wykorzystać powierzchnię banera, a tym samym chcą jednym komunikatem poinformować praktycznie o wszystkim. Niestety, tak się da — to strata energii, czasu oraz pieniędzy.
Zamiast tego postaw na proste, a nawet minimalistyczne projekty. Ważna jest przejrzystość, która ułatwi Twoim odbiorcom zapoznanie z najważniejszym komunikatem. Pamiętaj, że Twój klient nie chce się męczyć, a wokół Twojego banera, na stronie internetowej, będzie działo się wiele innych rzeczy, które również będą zabiegać o uwagę.
CTA — czyli zaproszenie do akcji
CTA (ang. Call to Action) to element banera, którego zadaniem jest zachęcenie klienta do interakcji z Twoją marką — np. kliknięcia. Często stanowi dopełnienie głównej treści. Jednocześnie na jej tle może być ono efektywnie wyróżnione np. poprzez wyboldowanie tekstu.
Komunikaty CTA mogą przybierać różnorodną formę. Od „Weź udział” po „Sprawdź”. Im bardziej angażujące CTA, tym większa szansa na pozyskanie uwagi klienta. Pamiętaj jednak, aby również i w tej kwestii zwyczajnie nie przesadzić.
Ważną kwestią jest także umiejscowienie CTA, które również pozostaje nie bez znaczenia. W europejskiej kulturze odbioru informacji wzrok przebiega po tekście od lewej do prawej strony. Najlepszym więc miejscem na komunikat CTA jest prawy dolny róg banera, ponieważ tam użytkownicy będą poszukiwali zakończenia treści.
Kolor ma znaczenie
Projektując baner, zwróć również uwagę na jego kolorystykę. Kolory takie jak pomarańcz oraz czerwień przyciągają uwagę i z reguły są bardziej klikalne.
Pamiętaj również, że nie tylko sam kolor ma znaczenie, ale także jego ilość. Wspomniana tu czerwień jest kolorem najczęściej wykorzystywanym do podkreślenia najważniejszych treści. W wielu kulturach symbolizuje przywództwo, zdecydowanie, odwagę i determinację. Nie oznacza to jednak, że wystarczy, aby cały baner był w kolorze czerwonym. Wyróżnienie tym kolorem treści będzie miało sens wówczas, gdy będzie on jedynie elementem banera oraz otoczony zostanie inną, dopełniającą barwą (np. kolorem zielonym). Większa ilość czerwieni ma uzasadnienie jedynie w przypadku reklam o mocnym przekazie lub marek charakteryzujących się ekspresyjnością.
Spójność stylu — zachowywać czy przełamywać?
Pytanie o to, jaki efekt chcemy osiągnąć, jest niezwykle istotna i należy się nad nią pochylić już na początku projektowania banera. Wyróżnić możemy tu dwa podejścia.
Pierwsze z nich za podstawę uznaje zachowanie spójności banera z identyfikacją wizualną marki. Daje to pewność zwiększenia rozpoznawalności oraz skonkretyzowanie przekazu.
Inne podejście stawia na element zaskoczenia i przełamania dotychczasowej spójności w identyfikacji marki. Baner stanowi tu doskonałe podłoże pod takie działania. Nie zaburza on całego stylu marki, a jest jedynie jego chwilowym przeobrażeniem. Wartością takiego ruchu jest wzbudzenie ciekawości wśród potencjalnych klientów.
Decyzja zależy oczywiście od tego, jaki efekt chcemy osiągnąć. Wybierając podejście drugie, należy zachować dużą ostrożność. Każdy nośnik stanowi jedną całość komunikacyjną Twojej marki, nawet jeżeli przełamiesz styl któregoś z nich — w tym przypadku banera.
Opłacalność kliknięć
Nie, nie chodzi tu o opłacalność reklamy dla Twojej marki. To oczywiście również jest istotną kwestią, ale w tym miejscu poświęcimy uwagę Twojemu klientowi.
Potraktuj każde kliknięcie w zaprojektowany baner nie tylko, jako statystykę, ale też powierzenie czasu i uwagi Twojej marce. Jest to inwestycja poczyniona przez klienta, z której chciałby mieć satysfakcjonujący zwrot — a więc jakościową treść na stronie, na którą przekieruje go baner. Twórz banery z myślą o swoich klientach oraz o tym, aby dostarczyć im wartościowe dla nich treści.
Jak sprawdzić skuteczność banerów reklamowych?
Powiedzieliśmy już o tym, że banery reklamowe to wciąż jedna z najpopularniejszych i najszybciej docierających do klientów forma reklamy. W takim razie warto jeszcze wspomnieć o monitorowaniu ich skuteczności.
Jednym z podstawowych wyznaczników jest oczywiście wskaźnik klikalności — CTR. Przeciętnie waha się on między 0,5% a 3%. Oznacza to, że na 1000 wyświetleń reklamy kliknęło w nią od 5 do 30 osób.
Samo kliknięcie nie oznacza jednak konkretnej reakcji ze strony odbiorcy, a więc np. zakupu Twoich produktów. Aby jeszcze lepiej monitorować skuteczność reklamy, warto wziąć pod uwagę także współczynnik konwersji. Jest to nic innego, jak określone działanie po stronie klienta takie jak zakup usługi bądź produktu, umówienie się na rozmowę telefoniczną z doradcą, wysłanie zapytania itp.
Stwórz baner, w który inni będą chcieli klikać!
Jak widzisz baner reklamowy to coś, co pozwala szybko dotrzeć do Twoich klientów, co jednak nie jest łatwe w wykonaniu. Jeśli więc potrzebujesz fachowego wsparcia — jesteś w dobrym miejscu. Wiemy, jak tworzyć banery, które chce się klikać. Nad przygotowaniem Twojej reklamy czuwać będzie zespół ekspertów sprzedaży, copywriterów oraz grafików. Po prostu daj znać, czego potrzebujesz!