Minął rok od momentu, kiedy zaczęliśmy nagrywać podcast i nadszedł czas na małe podsumowanie. W odcinku numer 60 dzielimy się naszymi doświadczeniami, wnioskami oraz wyzwaniami, z jakimi musieliśmy się zmierzyć w trakcie tego roku. Opowiadamy o tym, co nas skłoniło do stworzenia podcastu, jak wyglądał ten proces od kulis oraz czego nauczyliśmy się po 12 miesiącach nagrywania. Dla wszystkich, którzy myślą o rozpoczęciu własnego podcastu, ten odcinek może być szczególnie interesujący!
Skąd pomysł na podcast?
Pomysł na nagrywanie podcastu zrodził się z chęci dzielenia się wiedzą oraz zainspirowania się innymi twórcami, zwłaszcza zagranicznymi, którzy osiągnęli sukces w podobnej formule. Początkowo chcieliśmy stworzyć narzędzie, które pomoże nam nie tylko edukować słuchaczy, ale także działać jako lejek marketingowy – pomagający budować markę osobistą i wzmacniać pozycję eksperta w branży.
Pierwsze kroki – początki bywają trudne
Start podcastu nie był łatwy. Zajęło nam prawie rok od momentu pojawienia się pomysłu do faktycznego rozpoczęcia nagrywania. Wyzwań było sporo: od przygotowania odpowiednich treści, przez naukę pracy z dźwiękiem, aż po przełamanie strachu przed mikrofonem i kamerą. Jeden z najtrudniejszych momentów to nagrywanie pierwszego odcinka – w sumie zrobiliśmy 7 czy 8 podejść, zanim uznaliśmy, że jest gotowy do publikacji!
Nagrywanie podcastu jako budowanie marki
Jednym z naszych głównych celów było budowanie marki osobistej oraz pozycji eksperta w naszej branży. Podcast stał się świetnym narzędziem do dzielenia się wiedzą, ale także do budowania zaufania i autorytetu wśród klientów i partnerów biznesowych. Regularne nagrywanie odcinków, nawet tych na początku, które wydawały się proste, okazało się nie tylko wartościowe dla słuchaczy, ale także dla nas samych. Zrozumieliśmy, że to, co dla nas może być oczywiste, dla innych bywa niezwykle cenne.
Czego nauczyliśmy się po roku?
Rok prowadzenia podcastu to ogromna lekcja – zarówno dla nas, jak i dla naszych słuchaczy. Oto kilka najważniejszych wniosków:
- Nie bój się dzielić swoją wiedzą – każdy, kto ma doświadczenie w jakiejś dziedzinie, ma coś wartościowego do przekazania.
- Przygotowanie to klucz – nie chodzi tylko o merytoryczne przygotowanie się do odcinka, ale także o przygotowanie techniczne (sprzęt, dźwięk, montaż).
- Znajdź swój styl – na początku każdy czuje się nieswojo przed mikrofonem, ale z czasem zyskujemy pewność siebie. Dzisiaj, po roku, nagrywanie odcinków przychodzi nam o wiele łatwiej.
- Warto słuchać feedbacku – komentarze i uwagi od słuchaczy są bezcenne. Nawet jeśli są to czasem drobne sugestie, pomagają nam udoskonalać każdy kolejny odcinek.
Koszty i organizacja nagrywania
W odcinku rozmawiamy również o kwestiach technicznych i finansowych związanych z prowadzeniem podcastu. Nagrywanie samego dźwięku jest zdecydowanie tańsze, ale z czasem przeszliśmy do nagrywania wideo, co znacząco podniosło koszty produkcji (mniej więcej 2000 zł za odcinek). Warto też wspomnieć, że zaczęliśmy od nagrywania tylko audio, aby oswoić się z formatem i nauczyć się, jak prowadzić rozmowy w bardziej profesjonalnym stylu.
Czy na tym zarabiamy?
To jedno z pytań, które najczęściej pada – czy podcast przynosi zyski?. Bezpośrednio jeszcze nie, ale podcast wspiera naszą działalność w inny sposób. Przykładowo, klienci często wracają do nas po odsłuchaniu odcinka i mają już pełen obraz naszych usług, co znacznie skraca czas rozmowy i finalizacji współpracy. Podcast działa więc jako środkowy element lejka marketingowego, budując relacje i zaufanie, zanim jeszcze dojdzie do bezpośredniego kontaktu z klientem.
Plany na przyszłość
Chociaż podcast nie przyniósł nam bezpośrednich zysków, to inwestycja w budowanie marki i dzielenie się wiedzą to dla nas projekt długofalowy. Mamy plany na rozwój – między innymi zapraszanie gości do odcinków, aby wzbogacić dyskusje o nowe punkty widzenia. Czekamy również na wasze propozycje tematów, które chcielibyście usłyszeć w przyszłych odcinkach!
Transkrypcja odcinka:
00:00
Speaker 1
Dzień dobry państwu. Cześć Przemku.
00:02
Speaker 2
Cześć Tarek.
00:07
Speaker 1
No dobra trudno. Biorę sobie następną. Moi drodzy dzisiaj mamy odcinek. Odcinek jubileuszowy. Mamy rok prowadzenia podcastu, więc małe świętowanie z naszej strony.
00:20
Speaker 2
Ja myślałem, że my powiemy, że dwa jednorożce żeśmy otworzyli. Dwa jednorożce.
00:26
Speaker 1
Więc dzisiaj sobie tak luźno porozmawiamy o tym, jak wygląda prowadzenie podcastu, co nas do tego podkusiło, jak to obecnie wygląda. Dużo ludzi po prostu nas się pyta. Chłopaki, prowadzicie podcast, opowiedzcie jak to jest, ile to kosztuje, z czym trzeba się zmierzyć, czy to fajnie działa kolejek marketingowy. Porozmawiajmy sobie dzisiaj o tym.
00:46
Speaker 2
Słuchajcie podcastu CEO Hub Jańczyk i Bielecki.
00:49
Speaker 1
Podcastu od przedsiębiorców dla przedsiębiorców.
00:55
Speaker 2
Minął rok, w sumie powiem szczerze, że to tak szybko minęło, że nawet dzisiaj z żoną rozmawiam na ten temat i żoną mówi, co to już rok minęło? Nie, to tak naprawdę szybciutko, także no właśnie, tak dzisiaj trochę też może poinspirujemy naszych słuchaczy, widzów odnośnie samego podcastu. Czy to ma sens? W ogóle jak to wygląda? Też z naszej takiej perspektywy. Nie, może ja już zdejmę to, bo to…
01:19
Speaker 1
No, a może wyglądamy.
01:20
Speaker 2
Tak? Tak. No dobra, to lecimy dalej. No dobra, to może pierwsze w sumie. Jak to się zaczęło, tak? Czy jak… W sumie to powiem ci szczerze, że ja nie pamiętam. Czy to ty do mnie zaprosiłeś, czy.
01:31
Speaker 1
To ja do ciebie, żeby pokazał? Z tego co pamiętam, to obaj chcieliśmy, bo widzieliśmy… Nie, dobra, wyglądamy strasznie, ściągamy to. Pamiętam, że obaj chcieliśmy, bo się inspirowaliśmy różnymi ludźmi z zagranicy głównie, że to strasznie fajnie, że w ogóle fajnie sobie usiąść przy stole i porozmawiać o różnych ciekawych rzeczach. Widzieliśmy oczywiście też, że to działa jak olejek marketingowy, więc to zawsze chcieliśmy, ale odkąd nam ten pomysł się pojawił, do tego aż zaczęliśmy to robić to chyba z rok minął, jeśli dobrze pamiętam.
01:59
Speaker 2
Minął trochę czasu, ale to jest w ogóle ciekawe, bo ja oczywiście wcześniej myślałem o tym, gdzieś tam miałem z tyłu głowy, że trzeba budować markę osobistą. Z racji tego, że ja opowiadam w odcinkach o tym, że zbudowałem firmę, która działa już jako taki dobrze naoliwiony mechanizm. Z perspektywy Helicopter View, nią zarządzam. No i wiesz, to jest taki moment, taki wiesz, tak bym powiedział, taka ciepła posadka, gdzie ty tak trochę możesz się wycofać. W sumie wiesz, nie muszę ani z klientami rozmawiać nigdzie, nie muszę się za bardzo pokazywać. Natomiast oczywiście miałem świadomość, doskonale o tym wiem, że jednak budowa marki osobistej, no to jest po prostu coś, co trzeba robić.
02:40
Speaker 2
Nie do końca miałem na to ochotę, no bo gdzieś tam te lęki, wiesz, że a to może jakiś hejt, a to co powiedzą, a znowuż to o czym mówiliśmy, że a czy ja mam taką wiedzę, żeby się nią dzielić, nie, gdzieś tam to z tyłu głowy cały czas się pojawiało i pamiętam, że jak, to chyba ty wtedy się zgłosiłeś i padł pomysł, że okej, to stwórzmy podcast, pomyślałem sobie fajnie i zdejmowało to ze mnie taką połowę lęku, no bo wiesz, jeśli zrobimy to we dwójkę, to inaczej, jeśli będą gadać, to będę sobie mówił, że to na ciebie.
03:11
Speaker 1
Ja tak zastanawiam się, czego my się obawialiśmy najbardziej na początku. Na pewno największy problem to się zastanawiasz, przynajmniej ja tak miałem, właściwie o czym ty będziesz rozmawiał. Potem mówisz oczywiste rzeczy, wszyscy to wiedzą, ale potem rozmawiasz z klientami, rozmawiasz z jakimiś znajomymi z troszkę innych branż i mówisz im np. W moim przypadku te rzeczy o technologii, jakie są możliwości itd. To jest strasznie ciekawe. Czemu ty o tym nie nagrywasz żadnego podcastu? Ludzie tego nie wiedzą. Mamy ten problem, że jeśli jesteśmy powiedzmy już jakimiś specjalistami w jakiejś dziedzinie, mamy tą wiedzę, to odruchowo myślimy, że to wszyscy wiedzą. A tak nie jest. Tymi tą wiedzą naprawdę można dalej się dzielić i ludzie to lubią.
03:49
Speaker 2
Ja tak miałem zwłaszcza z kwestiami związanymi z rozbudową firmy, żeby operacyjnie z niej móc wyjść. Wielokrotnie właśnie różni przedsiębiorcy się pytali, słuchaj, ale jak to zrobić? Ale jak to robiłeś? Opowiadaj o tym, nie? No i gdzieś tam o tym zacząłem opowiadać i widziałem, jak oni się zmierają, nie? I dla mnie coś takiego, to było, kurde, no takie oczywiste w sumie to jest wszystko, nie? I właśnie to jest ten taki, kurde, chyba paradoks, te wiedzy, że człowiek sam myśli. No to chyba wszyscy wiedzą, nie? I jakby bardzo mi się podobało to, że jestem w stanie ludziom pomóc, tak? Że mogę powiedzieć, słuchaj, no, zrób w taki sposób, nie? I to będzie działać. Także to mnie gdzieś tam zainspirowało, ale mój cel, jeśli chodzi o podcast, no.
04:35
Speaker 1
To.
04:37
Speaker 2
Że tak powiem, jak często o tym mówię, tak, że jeśli postawisz sobie jakieś cele, musi być gdzieś na tej szali, znaczy musi być plan, ale również jakaś taka cena, którą ty musisz zapłacić za to, żeby osiągnąć jakiś tam sukces, jakiś tam cel, więc jak gdyby ja sobie to tak przeliczyłem w swojej głowie, oczywiście w wartościach, że okej, no dobra, to zróbmy ten podcast, we dwójkę to będzie raźniej, no i te wszystkie lęki gdzieś tam może podzielę na pół, więc jak gdyby to mnie zachęciło do tego, Także później to już jakoś chyba, tak mówię, rozmawialiśmy jakiś czas, ale w sumie nie wiem, no bo teraz zobacz, mamy wakacje. Jak my to zaczęliśmy, w sumie nawet nie pamiętam. Wydaje mi się, że, bo pierwszy odcinek.
05:17
Speaker 1
Pamiętam pierwszy odcinek jak nagrywaliśmy, bo to była trauma.
05:20
Speaker 2
Znaczy właśnie, tak mi się wydaje, że bo przecież w lipcu wyszedł pierwszy odcinek, natomiast my nagrywaliśmy nie wiem ile wcześniej, dwa miesiące? Przecież tych prób robiliśmy wiele.
05:29
Speaker 1
To akurat pamiętam. Pamiętam, że co mi się do dzisiaj wydaje kuriozalnym pomysłem, w jednym odcinku stwierdziliśmy, że opowiemy całą strategię marketingową, gdzie to tak naprawdę powinno być pięć odcinków, najmniej chyba, bo to jest po prostu mega ogromny temat i my ten pierwszy odcinek No bo nie wiedzieliśmy jak nam to wyjdzie, więc nagrywaliśmy, poprawiliśmy, sprawdzaliśmy co wychodzi, co nie wychodzi, sami się uczyliśmy jak mówić i pierwszy odcinek chyba nagraliśmy siedem albo osiem razy. Ja miałem tak dosyć gadania o strategii marketingowej, żeby wykrzesać z siebie tą, o Przemku to ciekawe, Wiesz, po prostu masakra, że tak się już męczyłem. Myślę, że warto tutaj nadmienić, jeśli ktoś chciałby zacząć, bo my mamy ten problem, nie wiem czy dużo ludzi będzie miało ten problem, że my mieszkamy w różnych miastach. Ja mieszkam w Warszawie, Przemek mieszka w Łodzi, nie wiem czy wiedzieliście.
06:19
Speaker 1
I my mieliśmy problem jak to zrobić od razu czy w ogóle od razu wziąć sobie studio ponagrywać od razu z wideo czy może zrobić to nagrywanie zdalne ale jednak z wideo czy może zrobić na początku tylko dźwięk i my zdecydowaliśmy że Generalnie obaj jesteśmy przerażeni. Jak to wyjdzie? Wiecie, bo to jest dykcja. Trochę inaczej się mówi jednak przy stole, przy piwie, a trochę inaczej jednak na podcaście. Trzeba pewną jednak formę trzymać. Więc zdecydowaliśmy się, żeby na początku zrobić samo audio, żeby po prostu otrzaskać chociaż z tym dźwiękiem, a potem może sobie dołożymy wideo. No to wideo dołożyliśmy ile już mamy? Z 8 odcinków temu. Więc trochę nam zajęło to.
07:01
Speaker 2
Zajęło tak, ale dla mnie rozpoczęcie od nagrywania głosowego było takim mniejszym krokiem wejścia w podcast, no bo gdybyśmy mieli zacząć od razu, od studio, od nagrywania wideo, ja nie wiem czy bym się zdecydował, bo dla mnie to byłby już taki duży szok na sam początek. Głęboką wodę. No bo tak, nie dość, że muszę myśleć o dykcji, o tym co mam tu powiedzieć, o tym jak tutaj teraz mam siedzieć, no milion rzeczy, o których mam pamiętać, nie wiem czy to by mnie nie przerosło na początku, więc no jeśli myślicie o tym, żeby stworzyć swój podcast, to warto zacząć właśnie od nagrywania głosowego, według mnie. Coś ciekawe dla mnie, pamiętam jak zaczęliśmy nagrywać i pierwsze te odcinki, nie wiem czy podzielasz to, czy ty też miałeś coś takiego, ale jak usłyszałem swój głos.
07:45
Speaker 1
To jest tragedia.
07:46
Speaker 2
Masakra, Jezus jaki ten głos jest tragiczny, jak ludzie mogą słuchać mojego głosu. I to jest w ogóle ciekawe doświadczenie, bo na początku to jest naprawdę tragedia, Z biegiem czasu ten głos zaczął mi się podobać. Ja już przywykłem do tego i w ogóle gdzieś tam później czytałem na ten temat, że faktycznie jak już później człowiek ze swoim głosem się osłucha, to już jest zupełnie inaczej. Teraz jak już słyszę swój głos, ciągle go gdzieś słyszę w podcastach i tak dalej, jest okej. W sensie takim sobie słucham, okej, no to jest fajne. Także jeśli na samym początku będziecie nagrywać i będziecie uważali, że wasz głos jest tragiczny, to jest naturalne.
08:23
Speaker 1
Każdy, każdy ma takie wrażenie. A to bierze się stąd, że my jako ludzie, jak mówimy, to my słyszymy słyszeniem kostnym od środka jakby, a ludzie na zewnątrz nasz głos słyszą zupełnie inaczej i przeważnie chyba ten, który ludzie słyszą jest milszy, ciekawszy generalnie. Chyba nawet niższy dźwięk. Już nie będę wchodził generalnie. Nie brzmicie na pewno tak źle, jak będzie wam się wydawało, a to chyba każdy tak marzę. O matko boska, jakie strasznie brzemie. Przemku, czy ty pracowałeś na dykcji? Chyba nie? Ty zawsze miałeś dobro.
08:54
Speaker 2
Nie wiem, czy miałem dobrą… Nie pracowałem za bardzo nad dykcją. Zacząłem pracować w momencie, kiedy nagrywaliśmy podcast, bo miałem tendencję do tego… Coś mówię… Pamiętam, to było w jednych z pierwszych odcinków, jak nagrywaliśmy. Piotr, który nam składa dźwiękowo, teraz już w całości w formie wideo. Nasz tutaj super specjalista od tego, od razu powiedział, słuchajcie, no słuchać was, tak, to, że, że, że się jąka, że robisz yyy, i tak dalej. Ja pamiętam w ogóle, to mogę z czystym sercem polecić, widziałem kanał Tomasza, Tomasz Kamel, nagrywa takie fajne, krótkie, takie, wiesz, odcinki, gdzie właśnie radzi, w jaki sposób prowadzić rozmowę, jak postępować, zachowywać się na wystąpieniach publicznych. No i między innymi też opowiadał o tym, że robienie pauzy, że jeśli nie wiesz, co powiedzieć, albo masz taką chwilę właśnie, gdzie wtedy mówisz, to zrób pauzę.
09:59
Speaker 2
I to jest w ogóle ciekawe, bo widziałem też takie filmiki pokazujące, W ogóle badania są z tego zrobione, że jeśli ty robisz pauzę, to brzmisz bardzo tak elokwentnie, że to jest tak bardzo mądrze, że robisz taką pauzę, że to wiesz, a tak naprawdę… Tak, od.
10:19
Speaker 1
Środka to jest tragedia. Jezus Maria, co ja mam powiedzieć.
10:21
Speaker 2
Ale to jest w ogóle ciekawe, bo znowuż pamiętam, że jak ja tego słuchałem, w momencie kiedy ja robiłem pauzę, jak zaczynałem, zrobiłem tą pauzę, to ja myślałem, że to jest wieczność, że ta pauza trwała minutę, że to strasznie długo. Później jak się okazuje, że to jest dosłownie chwilę, ale to były tego typu praktyki używania jakichś słów.
10:41
Speaker 1
Które no to do dzisiaj z nimi walczymy. Jeden z ostatnich naszych podcastów za każdym razem jak ja powiem prawda na końcu zdania. Tragedia. Po prostu mówię chyba prawdę, powiedziałem 30 razy na końcu zdania. Są takie słowa, na które na co dzień nie zwracamy uwagi. On naprawdę bardzo, czy zwroty, które bardzo się do nas przyklejają i słuchacze to słyszą. Nas to irytuje. Prawda. Prawda. I to jest ciężko, bo dopóki ktoś nam nie zwróci na to uwagę, my bardzo często nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy.
11:13
Speaker 2
Prawda? Tak. Ja pamiętam w PSO kiedyś takie ćwiczenie, jeszcze jak byłem Kiedyś należałem do takiej organizacji biznesowej, takiej networkingowej, gdzie mieliśmy wystąpienia publiczne. Pamiętam, to dla mnie był szok, ale było bardzo ciekawe ćwiczenie. Jedna z osób na tym spotkaniu notowała, każdy, prawie każdy z nas miał jakieś słowo, które często powtarzał. I słuchaj, prowadziłem takie spotkanie i ta osoba zanotowała, mówi tak, Przemek, wynotowałam. Tak naprawdę takie słowo powiedziałeś 28 razy. Mówię nie no nie wierzę. Jakbyś sobie otworzył to zobaczył rzeczywiście teraz to daje ci do zrozumienia, że gdzieś tam czasem przypnie się jakieś słowo, ale to co mówisz, że ty mówisz naprawdę, ale ja pamiętam jeden taki odcinek, gdzie mówiłem uwaga, ale teraz uwaga. Najlepsze było, jak ja sam później tego słuchałem, to ja dosłownie sam się śmiałem z siebie. Wiesz, ale uwaga, ale teraz uwaga.
12:18
Speaker 2
Ja tak żyłem tym podcastem, w sensie tym odcinkiem, bo to było takie, ale teraz uwaga, teraz wam coś powiem.
12:23
Speaker 1
Tu warto wziąć, powiem wam historię, która, nagraliśmy co, ponad 50 odcinków i nasz wydawca nam powiedział, Czarek mówisz za często prawda na końcu zdania. No ja przychodzę, siadam z Przemkiem, nagrywamy odcinek. I skończyliśmy i napisałem wydawcy, super, ani razu nie powiedziałem prawda, udało mi się. Okazało się, że tam było 20 parę razy. Ja po prostu nie zdawałem sobie z tego sprawy. To jest niesamowite.
12:47
Speaker 2
No tak powiedziałem, do momentu, kiedy ktoś nam o tym nie powie, to jest ciężkie do wychwycenia. No dobra, dzisiaj trochę rozmawiamy o podcaście, ale od strony też takich, pokażmy, biznesowej, marketingowej, jak to wygląda. Osoby, które planują, zastanawiają się, czy może coś takiego wdrożyć, pewnie gdzieś tam mają jakieś pytania. Myślę sobie, że warto byłoby No pytanie, a w zasadzie, jak zareagowali znajomi, rodzina, no bo czasem ktoś sobie myśli, że no teraz nagle zobaczymy w podcaście, bo gdzieś tam mnie usłyszy, no jak ci znajomi, jak ta rodzina, jak to zareaguje, jaka była reakcja u ciebie?
13:18
Speaker 1
Kurcze, nie wiem, czy każdy będzie tak miał, ale my byliśmy przerażeni, a w ogóle myślę, że warto powiedzieć, że do dzisiaj jak nagrywamy, to nam się podczas nagrywania podcastów daje, że gadamy, że to jest aaa, takie nieciekawe, a potem jak sobie słuchamy i przełączycie sobie trochę w głowie, że słuchacie samego siebie, to słuchamy tak, Nie, w sumie to jest okej, to jest takie normalne, po prostu dwóch gości sobie siedzi i gada, tam nie ma nic strasznego. Bardzo fajnie oczywiście wysłać do znajomych, zwłaszcza, myślę, że najlepiej do tych szczerych, bo ludzie podpowiadają pewne rzeczy, mówią, co jest fajne, co nie, ale ta średnia ocen naprawdę jest dużo większa, niż by nam się wydawało, że nam to wydawało się takie sobie, a ludzie, przynajmniej moi znajomi, jak słuchali, powiedzieli, nie, to fajne, dobrze się tego słucha, pracujcie dalej, nagrywajcie.
13:58
Speaker 2
Oczywiście wszystko zależy od targetu, czy te osoby są w grupie, tak, no bo.
14:02
Speaker 1
Jak wiesz… Mama, babcia na pewno super będzie.
14:04
Speaker 2
Zawsze lajkuje. Tak jest. To o czym powiedziałaś, to jest w ogóle taki ciekawy fenomen, że, no właśnie, tak powiedziałem, jak rozmawiamy, to się wydaje takie, taka zwykła rozmowa, a później jak to się słucha, ogląda, nie, że kurde, to tak brzmi nawet, wydaje nam się, no nawet okej, nie. I tu jest w ogóle ciekawe też, wydaje mi się doświadczenie, bo Pierwsze odcinki jak nagrywaliśmy podcastu to ja byłem mega zestresowany. Myślałem o tym, że tu kamera, jakieś mikrofony, o Jezus coś tu się pomylę. To cały czas to miałem. Nie pamiętam od którego odcinka, ale w pewnym momencie stało się coś takiego, że jak to włączyliśmy to tak teraz. To jest włączone.
14:43
Speaker 2
W sumie już o tym zapominam, tak jakbyśmy sobie po prostu siedzimy sobie tutaj, gadamy ze sobą, naprawdę nie czuję już tego, że to jest jakiś mikrofon, że to jest jakaś kamera, po jakimś czasie samo to przychodzi, nie? Tak już nie chcemy.
14:54
Speaker 1
Ja wiem co im pomogło, bo jest coś w tym, że jak produkujecie podcast i chcecie sprzedawać, sprzedawać to jest złe słowo, opowiadać o różnych ciekawych rzeczach, to macie takie ciśnienie, żeby zrobić to fajnie, żeby zrobić ciekawie, żeby to brzmiało mądrze. I to jest tragedia. To jest najgorsze, co można zrobić. Mi bardzo pomogło, żeby tak sobie przedstawić w głowie, żeby po prostu myśleć o tym nie, że tutaj jest kamera, że to ma brzmieć jakoś super, tylko tak, jakbym siedział z kumplem w knajpie i mu tłumaczył, żeby dokładnie tak samo to brzmiało. I to jest coś, co było dla mnie takim game changerem. Od razu łatwiej jest.
15:27
Speaker 2
Ja mam niestety wadę bycia perfekcjonistą i to blokowało mnie przed nagrywaniem podcastu, no bo myślę sobie, ale tu coś pomylę się, albo coś źle powiem i ciągle coś, ciągle jakieś ale. I powiem co mi pomagało. Dużo oglądałem jakichś podcastów innych twórców, nie wiem, jakichś osób, które naprawdę mnie inspirują. I ja tam często wychwytywałem jakieś pomyłki, że np. Coś powiedział inaczej. I wtedy w mojej głowie, czyli jak ktoś z Was jest perfekcjonistą, to rekomenduję, żeby też takie ćwiczenia sobie robić, żeby zobaczyć, że nikt nie jest doskonały. Naprawdę, że ci różni… Twórcy, jacyś mentorzy, którymi się tam inspirujemy, że oni też tak mówią, normalnie, często się mylą, nie? I dla mnie to jakby był taki zygnał, okej, to skoro on, no to jak ja się pomylę, to też nic się nie stanie, nie? Bo mnie to na początku bardzo blokowało, nie?
16:22
Speaker 2
Że ojej, a może podważam moje kompetencje, a że tu coś się pomyliłem, zwłaszcza, że wiesz, tej terminologii, słuchaj, marketingowej, technologicznej, słuchaj, te wskaźniki różne. Jezus, teraz sobie myślę, ojej, a ja teraz pomylę nazwę, nie?
16:33
Speaker 1
No i co z tego?
16:34
Speaker 2
Dobra, no to wiemy dzisiaj, nie? Ale gdzieś tam na początku takie lęki są, były, więc no mówię, tych obiekcji dzisiaj już takich nie mamy.
16:44
Speaker 1
Tego akurat nie miałem. Miałem bardziej problem z tym, że jako, że mam, jestem osobą takim bardziej analitycznym, tak Krótko i na temat podejściu. Miałem trochę problem, żeby dłużej opowiadać, żeby nie było tak dane. Zbierajcie dane, wiadomo, że trzeba mierzyć wszystko, żebyście wiedzieli, gdzie jesteście jako firma. Tu trzeba troszkę poopowiadać, trzeba troszkę story zbudować, troszkę to porozwlekać. Ja miałem z tym problem tego, musiałem się nauczyć. Z kolei ty w drugą stronę, nie, masz tendencję tego, żeby opowiadać tak bardzo dużo, a czasami trzeba to troszkę skoncentrować.
17:15
Speaker 2
Tak, jak tutaj opowiedzieć, tak.
17:16
Speaker 1
Także mam nadzieję, że spotykamy się gdzieś po środku, tak naprawdę. Powiem wam tak, jak ja bym nagrywał podcast sam, to on by miał chyba 3 minuty.
17:22
Speaker 2
Shortsy, ty byś nagrywał shortsy.
17:24
Speaker 1
Shortsy, sam shortsy bym nagrywał. Przepraszam, jakbym nagrywał dwugodzinne podcasty. Co dalej? Koszty może.
17:30
Speaker 2
No właśnie, tak trochę biznesowo, jak to w ogóle wyglądało i jak się zastanawiacie, ile może kosztować budowanie podcastu. Oczywiście, to co my podamy, każdy może to zrobić po swojemu, można to zrobić wręcz bezkosztowo. Zacznijmy może od samego początku. Nagrywaliśmy głosowo, tak powiedziałaś, my w różnych miastach, czyli ty w Warszawie, ja w Łodzi. Jakie w ogóle były zalety tego? Nie ma co ukrywać. Czara, dopiero teraz widzę, że mam ładną fryzurę, ale wielokrotnie nagrywaliśmy w dresach, zmechacone włosy rano w dresach, z tyłu jakieś pranie, żelazko i deska do prasowania. To są zalety nagrywania samego dźwięku i zdalnie.
18:11
Speaker 2
Zdalnie jeszcze zauważyłem też jedną rzecz, tam jak dźwięk nagrywaliśmy, tak teraz jesteśmy w studio, te dwa mikrofony są tutaj, jeśli ja teraz sząknę, to Twój mikrofon zbiera, tam nie było czegoś takiego, w sensie ja mogłem sobie, nie wiem, mógł być jakiś hałas u mnie, dźwięk jest podzielony na dwa kanały No jeśli chodzi o koszty, to ja tak obliczyłem, że dźwiękowo około 700 złotych kosztował nas odcinek. Tutaj teraz mówimy tak, mamy super specjalistę, który nam, tak jak powiedziałem, dzisiaj już składa dźwięk, wideo i tak dalej. I to też było, przynajmniej dla mnie, podejście na zasadzie, albo podchodzę od razu, tak już wiem, że tu jest opieka, wiesz, kogoś naprawdę turbo profesjonalnego, no i po prostu jakaś cena, którą tam trzeba zapłacić za to wszystko.
18:57
Speaker 2
Albo tego nie robię, w sensie bałem się wiesz, żeby to od początku było gdzieś tam jakościowo, żeby ktoś tam nas prowadził. Oczywiście można to zrobić prawie bezkosztowo, no bo wiesz, możesz sobie program, tak, ten.
19:05
Speaker 1
Możesz.
19:06
Speaker 2
Jaki to był?
19:07
Speaker 1
My używaliśmy zdalnie do nagrywania Zencastra i on jest, on był okej, dobrze działał.
19:11
Speaker 2
Tak, tak, no więc w zasadzie można byłoby to samemu poskładać, ale jeśli mówimy o nasze koszty takie no dźwiękowe, no to około 700 złotych odcinek.
19:19
Speaker 1
Tak, no i dzielimy na pół, więc jest ładnie, nie?
19:22
Speaker 2
Zaletą. Nagrywania we dwójkę, że te koszty dzielimy we dwójkę.
19:25
Speaker 1
Chcecie ograniczyć koszty? Zróbcie w cztery firmy, będzie taniej.
19:28
Speaker 2
W ogóle, to było ciekawe, bo na początku pamiętam jak rozmawialiśmy, że, no bo wiesz, podcasty jak są, no to jest jeden prowadzący zaprasza gości, jest jedna osoba, nie? A mówimy, zróbmy inaczej, tak? Będzie we dwójkę, że będzie coś trochę innego, tak? Że ze sobą gdzieś tam dyskutujemy. Więc tak to wyglądało.
19:45
Speaker 1
Może jeszcze sprzęt, nie? Bo mamy ten sam mikrofon chyba?
19:49
Speaker 2
Tak.
19:49
Speaker 1
I on kosztował, nie wiem, z 600 złotych?
19:51
Speaker 2
No, plus minus.
19:52
Speaker 1
Trochę walczyliśmy z dźwiękiem, pamiętam. Jeśli macie taki pokój, gdzie po prostu te fale się odbijają bardzo, nie wiem, jakiś zasłon. Tak jak tutaj widzicie, są takie specjalne rzeczy na ścianach, żeby ten dźwięk rozpraszać. Ja nauczyłem się, żeby zawsze swoje ciężkie zasłony zasłaniać, bo wtedy był dużo lepszy dźwięk. I obiłem sobie tył biurka taką gąbką i było dużo lepiej. Ucień było chyba dobrze tak od razu.
20:16
Speaker 2
Ja akurat jakieś takie pomieszczenia mam u siebie, że ono aż tak bardzo nie rezonowało, nie było tego, tej studni nie było tak bardzo słuchać, chociaż oczywiście na specjalista mówi, że no to nie jest zbyt idealne, ale na początek uważam, że jest okej. Moja taka rada, to jeśli zastanawiacie się z podcastem, to po prostu trzeba spróbować, trzeba wystartować, w sensie myślę, że to co mogliśmy zmienić, to za długo pierwszy odcinek.
20:39
Speaker 1
Czekaliśmy.
20:40
Speaker 2
No za długo czekaliśmy, za długo ten pierwszy odcinek. I tak go trzeba puścić, i tak te pierwsze odcinki…
20:45
Speaker 1
Nikt ich nie będzie słuchał.
20:47
Speaker 2
Ktoś tam będzie słuchał, ale z każdym odcinkiem gdzieś tam będziemy to poprawiać i nie ma jak gdyby innej drogi, także nie ma co się tym przejmować. Także na początku w zasadzie w tych kosztach to był mikrofon. No i oczywiście ktoś jakiś specjalista, który po prostu nam to poskłada. Oczywiście publikacja, no bo to na serwisach, na Spotify, na YouTubie też od początku wgrywaliśmy, tylko że nie było wtedy obrazu. Ktoś musi, albo samemu to robimy, albo ktoś, kto będzie tym sobie zarządzał. Dosyć długo próbowaliśmy to wideo nagrywać jeszcze zdalnie, że gdzieś jakieś próby w tych mieszkaniach.
21:22
Speaker 1
Tak, bo mieliśmy tutaj dużo możliwości. Przemek jest w Łodzi, a ja jestem w Warszawie, więc albo mogliśmy sobie wynająć właśnie jakieś studio na mieście, tak jak w końcu się zdecydowaliśmy zrobić. Myśleliśmy, może nagrywać zdalnie, każdy u siebie zrobi studio, ale wtedy musielibyśmy mieć splitscreena. Przemek zastanawiał się czy nie zbudować własnego studia, no to też są inne koszty. W końcu zdecydowaliśmy się na wynajem i z perspektywy czasu to był chyba dobry, mega dobry wybór moim zdaniem.
21:48
Speaker 2
Nie no super tak, w sensie dzisiaj mogę śmiało powiedzieć.
21:51
Speaker 1
Piękne studio mamy.
21:52
Speaker 2
Piękne studio, no właśnie a to chodziło żeby to wyglądało fajnie profesjonalnie. A nie, że tu jakiś, wiesz, stolik barowy i nie wiadomo co. Chociaż pamiętam, że długo nad tym rozmawialiśmy, no bo gdzieś tam patrzyliśmy z perspektywy innych twórców i znamy twórców, którzy nagrywają, wiesz, centralnie z domu i to takie, wiesz, słuchawki sobie zakładają i normalny jakiś pokój i tam nie ma w ogóle żadnego studia. Albo są twórcy, gdzie jest po prostu jakaś czarna zasłona i nic tam też nie ma i też wygląda to tak słabo. Tak, też ludzie oglądają. Pytanie, czy takie studio, czy jest dużo lepsze, czy powiedzmy te czarne zasłony.
22:29
Speaker 1
Ważne jest, że my się dobrze czujemy.
22:30
Speaker 2
No właśnie o to chodziło, że dla mnie to było, zobaczyłem, jest pięknie, naprawdę w ogóle to było, oczywiście robiliśmy research, różne studia i podamy adresu tego, nie będziemy tu reklamować. Wiem, że realizator słucha tego, ale nie zareklamujemy. Dlaczego? Bo nie będziemy mieli miejsca dla siebie, a studio jest naprawdę piękne, fajne. Różne, tak, patrzyliśmy, które najbardziej będzie pasował do nas, więc tutaj zobaczyliśmy, że jednak te ujęcia, no fajnie to wygląda, podoba nam się i poszliśmy w wideo. Też ten pierwszy odcinek był trudny jeszcze dla mnie, no bo pierwsze kamera, jak tu mówić teraz do tej kamery, jak mówić do ciebie, make up w ogóle.
23:05
Speaker 1
Jakiś garnitur trzeba załatwić, nie można o dresach nagrywać.
23:08
Speaker 2
Zawsze się śmieję, bo przecież ja ciągle, to nie jest tak, że nie wiem, na solarium chodzę, czy po prostu leżę non stop na leżaku i się opalam, tylko mam po prostu taką karnację, gdzie ja wyjdę na słońce, na godzinę, chwyci mnie to słońce, po prostu od razu mam tą karnację ciemną. Śmieję się, że w wakacje, tak jak teraz była w wakacji, to jest tego nie widać, nie, bo już mam make-up, ale to, jak słuchaj, jak turecki handlarz, po prostu wyglądam jak turecki handlarz. No i teraz właśnie tak, że tu trzeba jakiś make-up zrobić, więc to było dla nas nowe, ale dzisiaj z perspektywy czasu uważam, że to jest po prostu świetna decyzja. Natomiast, jeszcze dam Ci zaraz do końca, to zawsze dużo mówię, to czasem tego nie widzicie, a czarę tam, tak ręka, nie? Teraz już skończ, teraz są twoja przemowy.
23:52
Speaker 2
Ale to myślę, że fajnie się uzupełniamy, tak? Bo jakby we dwójkę było takich gaduł, to…
23:56
Speaker 1
Tragedia, to byśmy trzy godziny dalej.
23:57
Speaker 2
Dziesięciogodzinne odcinki by chyba były. Koszty. No, jednak wideo to już jest…
24:01
Speaker 1
Odnosi.
24:02
Speaker 2
Duże koszty. Tu możemy powiedzieć, że za odcinek, no trochę ponad dwa tysiące wychodzi nas odcinek.
24:08
Speaker 1
Tak, bo montaż jest droższy i trzeba samo studio opłacić. Zdecydowaliśmy się na studio w Warszawie, więc jeszcze przemowa musi dojechać, więc tam paliwo.
24:15
Speaker 2
A nawet jak go nie liczyłem, to są takie kwestie.
24:17
Speaker 1
Tak, tak, ale to co liczymy, 2000 odcinek trzeba liczyć?
24:20
Speaker 2
No tak.
24:21
Speaker 1
Do podziału.
24:22
Speaker 2
Jeśli chcemy mieć tej jakości powiedzmy tak, no to do podziału na 2000 powiedzmy odcinek.
24:28
Speaker 1
Myślę, że warto nadmienić, że jak mi było dużo łatwiej, bo jednak zawsze tak jest, że jak gadamy sobie zdalnie, to jest tam malutkie opóźnienie. I mam wrażenie, że dużo ciężej jest przeprowadzić rozmowę zdalnie. To jest to samo.
24:43
Speaker 2
Ja nie miałem problemu, bo jak zacząłem mówić, to mówiłem pół godziny i nie mogłem się przerwać.
24:48
Speaker 1
Można tak na to spojrzeć. Mi jest łatwiej jednak jak siedzimy przy jednym stole, rozmawiamy, to jest bardziej naturalnie, po prostu się widzimy cały czas.
24:54
Speaker 2
Tak, to jest zupełnie inaczej.
24:56
Speaker 1
Tak, co dalej Przemku? Jakie mieliśmy ciekawe sytuacje związane z podcastem? Miałeś coś takiego?
25:01
Speaker 2
To znaczy z ciekawych sytuacji myślę, że jest taka, że o ile no właśnie rok minął, czy ten podcast jest jakiś super rozpoznawalny, no nie jest. Na razie widzimy, że tam nie ma ani za dużo tych komentarzy i w ogóle na to olewamy, że za bardzo jeszcze nikt tam nie komentuje, nie podpowiada nam trochę, jakie właśnie odcinki powinniśmy tworzyć. Co nie oznacza, że ludzie nie słuchają, bo słuchaj, zresztą statystyk wiemy. I miałem taką ciekawą sytuację, gdzie rozmawiałem z człowiekiem, który mówi, ale ja to pana już znam. Ja to pana znam. I w ogóle, ale to jest ciekawe doświadczenie, bo tak bym pana z podcasta słyszał, nie? I dla mnie to było takie pierwsze zderzenie, no bo wiesz, nie jesteśmy żadnymi, nie wiem, celebrytami, ani jakimiś youtuberami. Nagle ktoś mi mówi, ja to pana znam. I pana głos tak…
25:44
Speaker 1
A to klient był?
25:45
Speaker 2
Partner, z którym tam współpracujemy teraz, ale na początku była ta pierwsza taka spotkanie biznesowe i po prostu powiedział w taki sposób, więc to było takie dla mnie fajne, że gdzieś tam ta osoba mnie słyszała, ale nic innego, jakoś więcej za bardzo chyba nie.
26:05
Speaker 1
Oprócz tego, że znajomi cały czas się nabijają, że Czaro Podcaster przyjechał, to oprócz takich sytuacji…
26:11
Speaker 2
Ale u mnie nie.
26:13
Speaker 1
U mnie znajomi, którzy lubią szyderę, także.
26:16
Speaker 2
U nas jest standard. Żeby nie straszyć może nikogo, ty masz raczej takich znajomych, którzy w twoim U mnie raczej jest spokojnie, ale miałem wiele razy właśnie, że znajomi, że super, że fajnie, że są pod wrażeniem, są w szoku. Też na początku się zastanawiałem jak rodzina będzie reagowała. Przecież nagrywamy to co tydzień, wrzucamy to gdzieś jakieś media społecznościowe, rodzina, znajomi wszyscy gdzieś tam to widzą.
26:42
Speaker 1
Nie, już teraz jest… Dobra, przejdźmy dalej. Ile zarobiliśmy? No chyba trzeba to w końcu poruszyć.
26:49
Speaker 2
No, ta suma jest mega okrągła i duża.
26:51
Speaker 1
Trzeba tą kwotę powiedzieć. Zastanawialiśmy się czy powiedzieć, no bo to jest poważne rzeczy. Ale słuchajcie, pamiętaj.
26:56
Speaker 2
Czarek, ja to powiem, bo to jest… Dobra. Słuchajcie, zarobiliśmy naprawdę okrągłe 0 złotych. Bezpośrednio, bo to może warto powiedzieć, że pośrednio oczywiście są tam zyski, zaraz o tym trochę powiemy, natomiast z samego podcastu jako takiego Powiem szczerze, żadnych reklam tu nie mamy żadnych współprac i na razie niczego takiego nie planujemy. Też jakiegoś takiego skoku leadów czy jakichś zamówień na razie nie obserwujemy. I tu warto o tym powiedzieć, bo często rozmawiamy o tych długofalowych strategiach, o jakichś planach. Oczywiście, pewnie jeśli ktoś by może uruchomił taki podcast bardzo agresywnie, od początku, by jakoś się reklamował, byłoby jakiś taki agresywny call to action. Teraz po tym odcinku od razu tutaj, uderzaj do mojego produktu tutaj. Być może to wygenerujemy jakąś większą konwersję, gdzie my jednak nie działamy w jakiś sposób agresywnie. Natomiast trzeba sobie jasno powiedzieć, że myśląc o podcaście, trzeba myśleć w kontekście lat.
27:59
Speaker 1
Bardzo długofalowo. I jak rozmawiałem ze znajomymi innymi ludźmi, którzy mają swoje firmy, prowadzą podcasty, tam mówią, że dwa lata to jest minimum, więc my z Przemkiem jak do tego podchodziliśmy, to w ogóle z góry założyliśmy, że przynajmniej dwa lata, prawda. W ogóle zanim zaczniemy oceniać, no oczywiście coś tam gadamy, ale zakładamy, że dwa lata to na pewno.
28:20
Speaker 2
To jest w ogóle fajne, bo zaczęliśmy nagrywać właśnie z takim nastawieniem, no spróbujmy, trochę się tym bawimy, podzielmy się tą wiedzą. Nie ma tutaj żadnego ciśnienia, że był plan, że do końca roku, że mamy tyle i tyle coś tu wygenerować. Nie, po prostu róbmy to. Więc to jest ważne i to tak mówię, te wszystkie też koszty, że mamy świadomość, to jest pewnego rodzaju cena, którą gdzieś tam się za to płaci. Tak mówię, oczywiście gdzieś tam samemu można te koszty obniżyć, natomiast czas, który na to trzeba poświęcić, tak? Teraz muszę przyjechać do Warszawy, no to też musisz tutaj przyjechać.
28:54
Speaker 1
Ja daleko nie mam akurat.
28:55
Speaker 2
No akurat daleko nie masz, tak?
28:56
Speaker 1
Możemy powiedzieć o tych rzeczach, które nie są wprost takie oczywiste, a okazało się, że są bardzo przydatne po drodze. Bo z mojego punktu widzenia, jeśli rozmawiamy z polskim klientem, nie mam nagrany, nie wiem, odcinek o automatyzacjach, odcinek o danych, to zamiast opowiadać klientowi czy mój handlowiec, oni często w komunikacji z klientem po prostu odsyłają do jakiegoś odcinka i to jest bardzo fajne, że po prostu klienci mogą sobie posłuchać. To się przydaje na pewno. Zauważyłem też, że jeśli przygotowuję jakiś odcinek, to zupełnie jedna sprawa to jest mieć wiedzę. Zupełnie jedna sprawa to jest umieć o tym opowiadać. I ja mam taki proces, że jak przygotowuję sobie odcinek, mam spisaną wiedzę, mam takie bullet pointy spisane, które chcę poruszyć, to ja po prostu idę z psem i gadam do siebie. Na pewno ludzie tam sąsiedzi myślą, że jestem nienormalny.
29:44
Speaker 1
Ale to faktycznie bardzo pomaga jest zupełnie co innego opowiedzieć sobie słuchawki takie będą.
29:48
Speaker 2
Myśleć że z kimś gadasz.
29:49
Speaker 1
W sumie nie głupie bo jest zupełnie co innego myśleć sobie w głowie co powiemy a spróbować to powiedzieć zupełnie co innego. Więc ja chodzę sobie powtarzam i potem zauważam że faktycznie jak rozmawiam z klientami z partnerami łatwiej jest mi o tym opowiadać. Po prostu mam to przećwiczone.
30:04
Speaker 2
Tak, to o czym powiedziałeś, bo bezpośrednio nie zarobiliśmy na podcaście. Natomiast oczywiście podcast pomaga naszym firmom właśnie w taki sposób, że edukuje naszych klientów. Ja też w tym momencie naszej stronie internetowej na JCOBie mamy w różnych usługach wrzucony po prostu link do podcastu, czyli zasadzony dany odcinek podcastu i były takie sytuacje, gdzie przykładowo pamiętam jak handlowiec opowiadał, że przyszedł klient, który wszedł na stronę i posłuchał odcinka, a jest na stronie o budowie działu marketingu. On odsłuchał ten godzinny podcast, odcinek i zgłosił się do nas i w zasadzie handlowiec nie musiał wiele opowiadać, bo on całą jak gdyby naszą usługę w zasadzie znał.
30:48
Speaker 1
Czyli masz lidy w taki sposób.
30:51
Speaker 2
To nie jest bezpośrednio z podcastu, ta osoba nie przyszła z podcastu, tylko ta osoba przyszła z reklamy, odsłuchała w taki sposób, że to jest, wspiera, ta środkowa część leka marketingowego wspiera, tak, no bo jeśli wiesz, to wszystko miałbyś opisać na stronie, no ta strona miała być bardzo długa. Przyjemniej się czegoś tam słucha, więc takie sytuacje są i one się zdarzają, gdzie ktoś po prostu słucha odcinka i się decyduje. Co więcej, nawet już w procedurze tak jest, że handlowcy mają właśnie, że wysyłając jakąś ofertę, od razu jest informacja, że jeśli chcesz więcej się dowiedzieć, tutaj opowiadamy o tym i o tym, że o strategii marketingowej, że o lajkach marketingowych, także to w ten sposób bardzo pomaga.
31:31
Speaker 1
Ja mam taką nutkę zażenowania jak muszę wysłać do jakiegoś starego odcinka, bo jednak opowiadamy, wydaje mi się jednak trochę lepiej niż kiedyś. Na pewno kiedyś nagramy odcinki 2.0 w niektórych tematach. Z czym są problemy, co zajmuje nam najwięcej czasu? Więc z mojego punktu widzenia Mi dużo czasu zajmuje przygotowanie się do odcinka, ale nie merytorycznie, tylko żeby nauczyć się o nim opowiadać. Można przyjąć, że my nagrywamy przeważnie dwa, trzy obecnie naraz, jako że musimy się spotkać. Jeden jest Przemka, więc akurat nie muszę się dużo przygotowywać do niego, ale ten swój główny Notuję sobie też, ja przez tydzień codziennie opowiadam na spacerach z psem przeważnie. Przynajmniej 15-20 minut, więc to mi trochę czasu jednak zajmuje.
32:17
Speaker 2
Ja się nie przygotowuję w ten sposób, naturalnie mam tendencję do długiego opowiadania, więc w ten sposób nie. Oczywiście przygotowuję się do odcinka, robię research, zbieram informacje. W ogóle o tym nie mówiliśmy, teraz trochę o tym powiedzieliśmy, Myślę, że, znaczy ktoś jak nas dłużej słucha, to myślę, że może się tego dopatrzeć. Odcinki rzeczywiście są w taki sposób trochę dzielone. Jeden twój, jeden mój, tak? No bo dzielimy jednak, to mamy marketing, technologia, tak? Czyli robimy tak, że czarka, że jest odcinek, nie wiem, o automatyzacjach, powiedzmy. I to Czarek przygotował, no bo Czarek jest specjalistą, tak? A jak jest, nie wiem, jakiś modelu marketingowym i tak dalej, to ja to przygotowuję. Oczywiście wywiązuje się tu dyskusja i w obu obszarach tak naprawdę gdzieś tam też mamy wiedzę, ale Wtedy jeden występuje w roli takiego specjalisty, drugi bardziej jest takim słuchaczem, nie wiem, komentadorem, jak to powiedzieć.
33:14
Speaker 2
Więc nagrywanie podcastów we dwójkę ma tę zaletę, że tak naprawdę przygotowujemy swój odcinek. Ja muszę przygotować swój, Czarek swój. I to jest łatwiejsze, bo co tydzień, jakbyś musiał sam swój nagrywać, no to co tydzień musisz się przygotować, a tak to mam te raz na dwa tygodnie, czy tam raz na trzy tygodnie, w zależności od tego jak to nagrywamy. To jest duże ułatwienie.
33:37
Speaker 1
Tak, plus teraz zaczęliśmy dodawać w sumie jeden twój, jeden mój. Jako, że jak Przemek przyjeżdża, to trzy odcinki to wydaje się tak okej, cztery ja bym przemyślenie dał rady. Za dużo, za dużo. Aha, myślę, że to jest warto powiedzieć. Nagrywanie podcastu jest mega wycieńczające. W sensie wydaje się, że siedzimy i gadamy. Ja naprawdę jak nagramy trzy odcinki jestem tak wypompowany. Jednak człowiek myśli, stara się, trzyma jakąś formę. Nie jest to takie mega naturalne, mega łatwe dla mnie. Dla mnie to jest wyczerpujące dosyć.
34:05
Speaker 2
Może przy jakimś dwusetnym odcinku już będzie lepiej.
34:08
Speaker 1
Może tak. Przemku, co dalej? Gdzie chcemy iść? Co chcielibyśmy zmienić? Co chcielibyśmy robić? Co byś sobie życzył?
34:14
Speaker 2
No dalej nagrywam. To znaczy tak, dalej nagrywam. Przede wszystkim życzyłbym sobie… Uważam, że to jest chyba taki największy problem, że nie mamy, słuchajcie, od was za dużo informacji. To znaczy te komentarze, które pojawiają się są sporadyczne.
34:25
Speaker 1
Co jest normalne. Bo są jakieś statystyki, że na ileś tam osób, zawsze ileś osób zostaje komentarz i to jest jakaś przepaść totalna.
34:34
Speaker 2
Ale dla nas wyzwaniem jest to, że tak nie wiemy, jaki odcinek teraz nagrać, co was interesuje. Więc tutaj od razu, dzisiaj już korzystając z tej okazji, słuchajcie, do was prośba. Jeśli są jakieś tematy, które chcecie, żebyśmy poruszyli, odpowiedzieli na jakieś pytania, wrzucajcie te komentarze. Wrzućcie, że fajnie jakbyście nagrali odcinek o tym, czy o tym. To dla nas… Z przyjemnością nagramy, jeśli to będzie na temat, który się znamy oczywiście, to nagramy. Więc dalej idziemy w kierunku nagrywania. Cały czas te odcinki nagrywamy, tak jak czujemy, takie jak uważamy, że warto teraz nagrywać. Na pewno w niedalekiej przyszłości będziemy zapraszać gości. Różne znane osoby, więc tutaj też od razu do Was pytanie, jakiego gościa chcielibyście, żebyśmy tu zaprosili. Oczywiście będziemy rozmawiać o biznesie, o marketingu, o technologii.
35:24
Speaker 1
W sumie o sprawach takich dookoła prowadzenia firmy też myślę, nie?
35:27
Speaker 2
Tak, oczywiście, no biznes, tak, ale będziemy skupiać się właśnie na tych obszarach takich, no będziemy chcieli, żeby ci gości jednak trochę opowiadali o tym, jak ich firmy dzięki marketingowi czy technologii się rozwijały, żeby tutaj zainspirować was. Także jeśli macie jakieś sugestie, propozycje na jakichś konkretnych gości, no to też podzielcie się z nami.
35:50
Speaker 1
Tak, ja nie mogę się doczekać nagrywania z gośćmi, zastanawiam się jak to zrobimy, czy zrobimy nas dwóch i gość.
35:56
Speaker 2
Nie, we dwójkę, to już wiemy, to już… Tak, tak, zawsze. Będziemy tutaj we dwójkę, to będzie siedział gość i po prostu będzie takie przesłuchanie.
36:02
Speaker 1
Bo zastanawiałem się, czy awaryjnie nie zrobić tak po prostu, wiesz, że nie wiem, wyjedziesz na jakieś długie wakacje czy coś. Zawsze, czasami może nie będzie ci się chciało, może nie będziesz mógł, albo ja, że zawsze, w sumie jedna osoba też zawsze może poprawić, no zobaczymy tak naprawdę, nie.
36:17
Speaker 2
Okaże się. Ale już teraz powiedziałeś, że jak już będziemy jeden, to znaczy, że albo wyjechał ktoś z nas na wakacje, albo się komuś nie chciało.
36:22
Speaker 1
Tak, tak. No dobrze, zastanawiam się, czy coś jeszcze. No z mojego punktu widzenia tyle. Minął rok. No co, życzymy sobie tak naprawdę, żebyśmy jeszcze więcej ludzi nas słuchało. Fajnie byłoby mieć jakiś większy feedback. Widzimy, że nam się dobrze… W ogóle sprawia nam to radość. Myślę, że to jest najważniejsze.
36:38
Speaker 2
Na razie cały czas mówimy sobie w taki sposób…
36:41
Speaker 1
Siedzimy sobie, gadamy.
36:41
Speaker 2
Tak, siedzimy sobie, gadamy. Może ktoś to słucha, może nie.
36:44
Speaker 1
Mamo, babcia.
36:45
Speaker 2
Nikt nam tu nie przeszkadza za bardzo, tak, więc sobie to nagrywam. Wydaje mi się, że to jest, wiesz co, też fajne, że mamy naprawdę duży komfort, że to nie jest tak, że nie wiem, dopiero co uruchomiliśmy firmę i teraz naszym lekiem sprzedażowym to będzie, że my teraz stworzymy podcast i to już ma generować nam lidy i tak dalej. No bo tak naprawdę na razie to straty generuje, jeśli mielibyśmy tak biznesowo oczywiście patrzeć, to są koszty, a nie jakieś tam… Natomiast możemy sobie na to pozwolić, to śmiało trzeba sobie powiedzieć, tak, że możemy sobie na to pozwolić i ja uważam, że to jest taka inwestycja długoterminowa, długofalowa. Co więcej, tak mówię, no gdzieś tam z tyłu głowy wiemy, że jednak budowa tej marki osobistej, to żeby gdzieś tam być postrzeganym jako specjalistą jest niezwykle ważne.
37:27
Speaker 2
Bo to się broni przed różnymi kryzysami, a to jest pewnego rodzaju cena, którą trzeba zapłacić za to, żeby gdzieś tam w tym kierunku i pokazujemy, że to nie jest sprint, to jest maraton.
37:42
Speaker 1
O to na pewno. Ja też na to patrzę tak, że to nie jest nawet sama inwestycja to jest trochę też zabawa. Zawsze chciałem po prostu więc bawimy się. To też bardzo rozwija tak naprawdę robić coś czego w ogóle nigdy wcześniej tak naprawdę nie robiłeś więc fajnie się sprawdzić na nowym polu.
37:58
Speaker 2
No dobra Czarku to co. Dzięki serdeczne.
38:00
Speaker 1
Życzymy sobie następnego roku.
38:02
Speaker 2
Tak następnego roku wam też dziękujemy. Jeszcze raz świętujemy.
38:05
Speaker 1
Tak jest. Działa.
38:09
Speaker 2
Dzięki serdeczne i do następnego odcinka.
38:11
Speaker 1
Do następnego.
38:12
Speaker 2
Cześć.