W dzisiejszym odcinku poruszymy temat budowy modelu biznesowego, który zapewnia stały, przewidywalny, miesięczny przychód. W okresie wakacyjnym, kiedy wiele firm obserwuje spadek dochodów z powodu mniejszego ruchu i urlopów klientów, szczególnie w sektorze B2B, taki model może być kluczem do stabilności finansowej.
Opowiemy o sprawdzonych sposobach na zminimalizowanie sezonowych wahań i utrzymanie regularnych przychodów przez cały rok. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak uczynić swoje przychody bardziej przewidywalnymi, ten odcinek jest dla Ciebie. Zapraszamy do słuchania!
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Transkrypcja odcinka:
00:00
Speaker 1
Moi drodzy, dzisiaj opowiemy o budowie modelu biznesowego, który opiera się na stałym, przewidywalnym, miesięcznym przychodzie. Serdecznie zapraszamy.
00:10
Speaker 2
Słuchajcie podcastu CEO Hub Jańczyk i Bielecki.
00:12
Speaker 1
Podcastu od przedsiębiorców dla przedsiębiorców. Dzień dobry państwu. Cześć Czemku jak wiesz mamy wakacje. W sumie zastanawiam się jak puścimy ten odcinek to może już nie będzie wakacji ale nagrywamy wakacje. Mamy tak zwany sezon ogórkowy i wiele firm w tym momencie obserwuje pewien spadek dochodów bo jest mniej ruchu. Klienci potencjalnie zwłaszcza w B2B są na urlopach. I wiem, że dzisiaj chciałbyś opowiedzieć o jednym ze sposobów, co zrobić, żeby nie było tego spadku, żeby przychody w firmie szły bardziej tak przewidywalnie. Jaki to jest sposób?
00:51
Speaker 2
No właśnie, chciałem dzisiaj opowiadać o modelu abonamentowym, usługach, produktach sprzedawanych w modelu subskrypcyjnym czy abonamentowym. Ale zanim w ogóle do tego przejdziemy, to taka krótka historia, skąd u mnie wzięło się to myślenie o tym, że dzisiaj wręcz jestem fanatykiem. W każdy dzisiaj biznes, który tworzę, od razu myślę, żeby go stworzyć w takim modelu, gdzie będzie powtarzalna płatność, gdzie będzie można cyklicznie usługę wykonywać, gdzie będzie to rozliczane cyklicznie. Pomyślałem o tym w momencie, kiedy bardzo dotkliwie odczułem to, że w czasie, gdzie takie moje spektakularne bankructwo, o którym tam już kiedyś opowiadałem, Jednym z powodów tego bankructwa było to, że klasycznie jak prowadzisz firmę, gdzie są jakieś usługi, no to pozyskujesz klienta. Sprzedajesz mu jakąś usługę, realizujesz tą usługę, później musisz znaleźć, zrealizowałeś, później musisz znaleźć kolejnego klienta, żeby sprzedać mu kolejną usługę i tak w kółko. I tak wspomniałeś o tym sezonie tzw.
01:58
Speaker 2
Ogórkowym, no wielu jednak, nie wiem czy jest w sumie jakaś branża, która może powiedzieć, że absolutnie każdy miesiąc to jest pik, że to jest dokładnie tyle samo. Wydaje mi się, że nie ma takiej branży. A jak jest, to nie wiem, powiedzcie, jak macie taką branżę. Pogrzebowa. Okej, ale to też jest pewnie zależne od tego. Sezonowość. Tak, no myślę sobie, że są takie okresy, gdzie tych ludzi jednak więcej umiera, mniej. Pewnie związane to, wiesz, śmiech i śmiechami, ale pewnie związane jest np. Ze statystykami wypadków, z pewnie jakimś sezonem w ciągu roku, gdzie tych wypadków jest mniej itd. I więcej. Ale w czym rzecz? Praktycznie każda firma ma coś takiego, że są jakieś miesiące, które są lepsze, są miesiące, które są gorsze, no i jako przedsiębiorca gdzieś tam zastanawiamy się, co tu zrobić.
02:50
Speaker 2
Czyli tak teraz jest okres urlopowy, jest z reguły gdzieś tam przedsiębiorcy są w rozjazdach, czyli ta sprzedaż trochę jest mniejsza. Co tu zrobić? Więc dotkliwie odczułem to w taki sposób, zaczęły mnie gonić koszty, no bo co jest w tym wszystkim najgorsze? Najgorsze jest to, że wszystkie koszty, które dookoła masz, one są miesięczne. Co miesiąc musisz płacić podatki, co miesiąc musisz zapłacić, nie wiem, elektrownię, co miesiąc musisz zapłacić wynagrodzenia dla pracowników i inne koszty, które są rozliczane co miesiąc. Co więcej, one są w określonych nawet datach, tak? Czyli wiesz, że do 20 to musisz zapłacić to, do 25 VAT, a pensje pracowników to do tego. I niestety czas biegnie nieubłaganie, a ty szukasz zleceń. Pozyskałeś zlecenie, wystawiłeś fakturę, klient nie zapłacił jeszcze w terminie.
03:43
Speaker 2
I tu nie ma takiej przewidywalności, no bo co z tego, że pozyskałeś klientów, ale niestety nie możesz sobie tego zaplanować, tych płatności na przyszłość. I tak mówię, u mnie to był… Jakby w mojej głowie pojawiło się takie pragnienie, wręcz takie marzenie. Jak stworzyć taki model biznesowy, gdzie ja będę miał raz, że stałą przewidywalną sprzedaż, ale będę miał taki stały przewidywalny przychód, że będę wiedział, że moje koszty wynoszą XYZ i ja w kolejnych miesiącach, w konkretnych dniach będę mógł wystawić faktury, pokryją te koszty, ale dodatkowo spowodują, że będzie zysk.
04:30
Speaker 2
Jedną z firm, która mnie trochę zainspirowała to było biuro rachunkowe, które mnie obsługiwało, a mianowicie w taki sposób, że pomimo, że byłem w mega trudnej sytuacji, Mogłem zrezygnować praktycznie ze wszystkiego, w sensie mogłem odciąć teoretycznie większość usług, które gdzieś tam mi świadczono, ale nie mogłem zrezygnować z księgowości, no bo miesiąc w miesiąc nie można tego za bardzo zrobić. I tutaj powstało takie pragnienie w mojej głowie, ale to byłoby genialne, taka księgowość, biura rachunkowe. No przecież zobacz, co miesiąc wystawiają faktury, co więcej, no nie zrezygnujesz po miesiącu, po dwóch z takiego biura rachunkowego. Jak już się rezygnuje, no to gdzieś tam na koniec roku rozliczeniowego, no bo to jest za dużo zachodu i tak dalej. Oczywiście biura rachunkowe również, jak gdyby borykają się z tym, że ktoś powiedzmy tam nie w terminie zapłaci.
05:22
Speaker 2
Natomiast chodzi o to, że tu możesz sobie zaplanować, że masz tyle tych klientów, że masz taki przychód i masz tego typu koszty. Zdałem sobie z tego sprawę i moja myśl była taka, że muszę tak zbudować model biznesowy, No właśnie poszukać sposobu, który będzie mi dawał przewidywalny cash flow. I mówiąc o tym stałym miesięcznym przychodzie jest taki wskaźnik MRR z angielskiego. Zawsze sobie język na tym łamę. To jest monthly recurring revenue. Czyli miesięczny powtarzalny przychód. I dzisiaj trochę chciałem o tym porozmawiać. Też myślę, że tu Was trochę zainspirować, pokazać na różnych przykładach różnych firm, branż, jak można zastosować różnego rodzaju formy takie subskrypcyjne, abonamentowe. Może jeszcze zanim w ogóle przejdę do takich różnych inspiracji, na początek może jakie w ogóle są zalety takiego systemu.
06:21
Speaker 2
Poza tym, że mamy stały przewidywalny przychód, no to przede wszystkim W momencie, gdy mamy system współpracy abonamentowej, subskrypcyjnej, po pierwsze, jaka jest korzyść? Korzyść jest taka, że lepiej znamy klienta. No bo teraz zobacz, jeśli przychodzi klient, którego obsługujesz, tak jak teraz rozmawiam o marketingu, tak jak u nas obsługujemy marketingowo, wiadomo, że trzeba zrozumieć najpierw klienta. Trzeba zapoznać się z rynkiem, branżą. Zaczynasz z nim współpracować. Widzisz też, jak cały rynek rezonuje na to, co firma robi. Obsługa takiego klienta staje się z każdym miesiącem łatwiejsza, ale coś ciekawe, to jest korzyść obustronna. No bo jeśli taki klient przyjdzie do Ciebie, powie w 4 miesiące proszę mi coś zrobić, sobie pójdzie, to bardzo często w te 4 miesiące… Zdążysz w ogóle poznać tą markę, pewnie trochę rynek.
07:18
Speaker 2
Jest to jakaś inwestycja od strony firmy klienta, natomiast te koszty twojej obsługi takiego klienta są niższe w momencie gdy pracujesz z nim dłużej. No bo już te osoby, które pracują przy tym kliencie znają tą firmę, znają już rynek, wiedzą jakie tu są realia, czas się skraca. Obsługa tego klienta jest tańsza. To jest korzyść dla nas i dla klienta. Oczywiście bezpieczeństwo cashflow. Jako przedsiębiorca to powinno być na szczycie naszych priorytetów tak przemodelować nasz biznes, tak stworzyć cały ten model, abyśmy mieli przewidywalną sprzedaż, ale również żeby ten cashflow był przewidywalny. Stworzyli taki system, gdzie widzimy, jesteśmy w stanie to zaplanować. W odcinku o automatyzacjach, którym opowiadałeś, że jedną z automatyzacji jest właśnie taka predykcja, że tyle i tyle klientów przyjdzie, że będziemy mieli taką sprzedaż.
08:24
Speaker 2
To jest bardzo ciekawe, co wtedy opowiadałeś, bo to może być jeden z elementów, takich bym powiedział, takich klocków, z których składamy cały system, który będzie nam pokazywał, OK, mamy tyle teraz w abonamentowych, Tyle możemy się spodziewać, taki będziemy mieli przychód. Więc to jest jakby kolejna zaleta. Co jest ważne, z punktu widzenia firmy i wartości firmy, nie wiem czy Czarek wiesz, ale myślę, że ty wiesz, firmy usługowe są raz, że bardzo trudno skalowalne, no bo tu skalujemy ludzi, to jest jakby jedna rzecz, ale niestety są bardzo nisko wyceniane. W sensie takim, że jeśli mówimy o jakiejś takiej typowej, klasycznej firmie usługowej, jeśli pójdziesz z tą firmą do inwestorów, no to oni nie bardzo chcą kupić taką firmę. Dlaczego?
09:09
Speaker 2
Dlatego, że jeśli nie ma właśnie takiego systemu, gdzie jest stała przewidywalna sprzedaż i ten przychód, no to wiesz, to słuchaj, no firma tak naprawdę stoi na nogach ludzi, którzy tam są i teraz ci ludzie dzisiaj pracują, zlecenia podpisałeś, umowy na 2-3 miesiące do przodu, no i co? Za 3 miesiące tej firmy nie ma tak naprawdę.
09:29
Speaker 1
Tak i to jest przykład, który też obserwujemy w IT, że jeśli firma po prostu robi od projektu do projektu, nawet jeśli ma dużo osób, to przeważnie nie jest zbyt wysoko wyceniana, natomiast dosyć wysoko wyceniane są firmy, które teoretycznie nie mają aż takiej wielkiej przewagi, natomiast zajmują się body leasingiem i dają ludzi. Jeśli mają tych ludzi dużo danych do różnych firm, taki wynajem po prostu na długo, czyli właśnie body leasing, to firmy są wysoko wyceniane, bo te kontrakty są po prostu długie, więc wiemy, że tam rok, pół, półtorej będziemy jeszcze zarabiać, więc mamy pewną stabilność. To jest dokładnie to, o czym mówisz. I tutaj bardzo fajnie można to faktycznie przełożyć na usługi. Teraz wyobraźmy sobie, że mamy Księgowość, mamy marketing, mamy kogoś od technologii, prawda?
10:13
Speaker 1
Nie patrzmy na to jak na produkt, projekt do zrealizowania, tylko patrzmy na to jakbyśmy zatrudnili sobie chłopaka, który u nas siedzi na pół, ćwierć etatu i on po prostu zajmuje się u nas technologią albo marketera. Nie mamy tyle pracy, żeby zatrudnić na etat osoby, potem potrzebujemy tych osób, tak jak u ciebie mamy przecież wielu różnych specjalistów od copywritingu, od grafiki. Od strategii. Możemy to wszystko zamknąć w jednej usłudze i mamy ileś godzin miesięcznie. Patrzmy na to jak byśmy mieli po prostu po kawałku paru tych osób. Jeszcze możemy sobie to zmieniać jak chcemy. Więc to jest super sprawa bo mamy i zysk z naszej strony bo sprzedajemy klientowi pakiet. Nie musimy się zastanawiać od projektu do projektu. Znowu trzeba siadać do negocjacji.
10:58
Speaker 1
Tylko sprzedajemy ten abonament, klient ma spokój, bo i tak potrzebuje tego marketingu cały czas, i tak musi cały czas zmieniać technologię, bo to jest niekończąca się opowieść. Dla klienta jest też super korzyść, bo nie musi tych osób zatrudniać, nie musi zastanawiać, ma to wypchnięte wszystko do jednej firmy, za tym w cudzysłowie jedną osobą.
11:19
Speaker 1
Może być cały zespół możemy sobie to dobierać jak chcemy i dla nas jest super bo nie musimy się po prostu zastanawiać mamy tą przewidywalność prawda że wiemy że mamy z tym klientem rok na rok do przodu spokój możemy zamiast się zastanawiać a czy to sprzedamy a czy może taki projekt teraz to po prostu sobie pracujemy na spokojnie cały czas pomagamy tej firmie jeśli przy dowieziemy wartość a Wiesz, to są plany abonamentowe, wmy się, trudniej jest pokazać coś, wartość w projekt, który trwa dwa tygodnie, miesiąc, niż przez rok pracujemy z klientem, cały czas poznajemy jego firmę, cały czas powolutku zmieniamy jego firmę, on też nas poznaje coraz bardziej, jest więcej czasu, żeby zbudować relacje tak naprawdę. Dla mnie nie ma za bardzo wad, szczerze mówiąc. Właśnie zastanawiam się, opowiadam o tym, zastanawiam się, czy są jakieś wady.
12:06
Speaker 1
Wadą jest chyba to, że ciężko jest klienta na początku przekonać, bo klienci mają trochę tak, że np. Jeśli wynajmują osobę, jeśli zatrudniasz osobę w firmie, to jest plan abonamentowy. Tak naprawdę. Bierzesz osobę, będziesz jej płacił przez ileś miesięcy, żeby ona dowiozła ci wartość. Natomiast jak wysyłasz marketing czy IT do innej firmy, to twoim odruchem jest, żeby zastanowić się ile to właściwie będzie kosztowało, jaki będzie ten projekt. A to jak wiemy słabo działa w tych obszarach, prawda?
12:37
Speaker 2
No VAT ja nie znam żadnych praktycznie. To, o czym powiedziałeś, całkowicie się z tym zgadzam. Jeszcze powiem o jeszcze jednej takiej ogromnej korzyści. To jest to, o czym mówiliśmy na samym początku, czyli jeśli mamy taki model stworzony, gdzie jest to system abonamentowy, czyli co więcej, wiemy, że faktury są wystawiane, na przykład w jakiejś określonej już dacie. U nas na przykład jest tak stworzony system, gdzie w zależności od tego, jak jest podpisywany abonament, handlowiec ma do wyboru datę. W sensie mamy na przykład ustawione trzy daty, z którymi startują umowy i wiemy, że te umowy są od tej daty, że cykliczność będzie w takich datach, płatności w takich. To daje nam w ogóle… My wiemy, że do tego konkretnie dnia będą takie faktury wystawione, tego dnia będą te faktury wystawione.
13:25
Speaker 2
I powiem tak, to jest w ogóle ciekawe, bo ja pamiętam lata temu, W czasie gdy dotknęło mnie to spektakularne bankructwo, a w zasadzie nie było wtedy bankructwa, bo to już wtedy błędy popełniłem, że nie byłem w stanie zbankrutować. Jak chcecie o tej historii posłuchać to po prostu we wcześniejszych podcastach o tym opowiadam. Ja pamiętam taki moment, gdzie ja żyłem w mega ciągłym stresie jako przedsiębiorca. Kończył się miesiąc, ja żyłem z takim stresie, z bólem brzucha, że nie wiedziałem. Wiedziałem, że mam ludzi i teraz czy ja na pewno będę miał wystawione faktury i czy mi na pewno wystarczy środków na zapłatę ludziom. I to był permanentny stres wtedy. Stąd też szukałem takiego sposobu, Czegoś takiego nie było. Teraz właśnie ten sezon ogórkowy jest taki, gdzie w wielu firmach, sami to widzimy po naszych niektórych klientach, którzy na przykład opóźniają się w płatnościach.
14:26
Speaker 2
Bo mają i tłumaczą to sezon ogórkowy. To była taka moja myśl, stworzyć taki system, który spowoduje, że nie będę się mógł martwić. Dzisiaj mogę naprawdę śmiało powiedzieć, że dzisiaj ten system, który mamy stworzony, ten stały miesięczny przychód jest dużo większy niż my mamy koszty. Trudno powiedzieć, że mogę powiedzieć, że ja żyję bezstresowo, bo zawsze jakiś tam stres jest, natomiast absolutnie nie mam jakiegoś takiego stresu, tak jak to było lata temu, że kończy się miesiąc i czy my na pewno sprzedamy odpowiednią ilość produktów, usług. Czy będziemy mieli na te faktury? Bo ja już dzisiaj wiem dokładnie ile faktur wystawimy, jakie mamy koszty, są pewnego rodzaju predykcje. Także ten system uważam jest genialny i każdy przedsiębiorca, niezależnie czy to jest firma usługowa, czy to jest firma produkcyjna, firma retailowa, która coś sprzedaje, powinna dożyć do modelu abonamentowego.
15:31
Speaker 2
I teraz chciałbym trochę zainspirować, pokazać różne przykłady, gdzie mogą się pojawić takie usługi, no bo ktoś powie, no dobra, fajnie, to jakaś księgowość, przecież to jest proste, no to wiadomo, tak, ale u mnie, no to tak nie bardzo. Więc przejdę do takich może klasycznych, znaczy tak, zacznę, tak jak już powiedzieliśmy, tak, księgowość, no to już wiemy wszyscy, jak to działa, jest to w systemie takim, z którym wręcz trudno jest się tutaj wypisać. Kolejne, to co już powiedziałem, akurat u nas doszliśmy usługi marketingowe, chociaż widzę, że Wiele firm marketingowych jednak nie do końca tak działa. Akurat już o tym opowiadałem wcześniej. My stworzyliśmy tą usługę MESS czyli Marketing as a Service. Czyli to jest to o czym Ty mówiłeś. Cały dział marketingu outsourcujemy do klienta i w ramach tych pakietów godzin abonamentu Klient ma swój dział marketingu, tak?
16:16
Speaker 2
I to jest fajne, bo ja zrozumiem też jedną rzecz. Jako przedsiębiorca dawno temu, że wszystkie firmy działają w takich cyklach miesięcznych, czyli te koszty mamy co miesiąc, przychody mamy co miesiąc. I teraz zobacz, jak masz nawet usługę i wtedy głównie zajmowaliśmy się np. Stronami internetowymi, nie? No i teraz wyobraźmy sobie, że strona internetowa strzela, nie wiem, wartości 50 tysięcy złotych, oferujemy taki produkt, no to jest jakiś wydatek dla firmy. To widać chociażby po systemach leasingowych, że jednak dużo lepiej, chętniej firma weźmie w auto w leasing niż tutaj na przykład, zamiast te 50 tysięcy wydać od razu w miesiąc, dużo lepiej jest takiej firmie na przykład 5 miesięcy po 10 tysięcy złotych. Jeden z początków budowy takiego systemu u mnie było pomyślenie, żeby rozbić tą usługę na cykle miesięczne.
17:04
Speaker 2
W sensie stworzyliśmy umowę z klientem, gdzie powiedzieliśmy, że szanowny kliencie, Współpracując z nami, wybierając usługę tej strony internetowej, ona będzie kosztować powiedzmy 50 tysięcy złotych, ale standardowo możemy ją zrealizować w 3 miesiące, czyli ta płatność będzie płatna na 3 miesiące, albo w 5 miesięcy, że to będzie po 10 tysięcy. Sam zdecyduj z jaką prędkością z nami chcesz współpracować. I co jest fajne, bardzo dużo firm właśnie powiedział, ok, nam to pasuje, bo oni też w swoich budżetach widzą, że co miesiąc mają jakieś tam przychody. I to o czym tu mówiłeś, że jakby wadą jest to, że ciężko przekonać, ja się z tym nie zgodzę.
17:43
Speaker 1
Znaczy ciężko nie, ale jest to pewne wyzwanie.
17:46
Speaker 2
Już dzisiaj, powiem tak, ja patrzę z perspektywy, słuchaj, lat, ja ten model zacząłem budować z 6 lat temu, czy nawet dłużej, było arcytrudnie. Arcytrudnie, bo abonament u nas to był wtedy, nie wiem, masz w jakiejś telefonii komórkowej abonament i to wszystko. I generalnie Polacy nie byli za bardzo za abonamentami. Nie było jeszcze takiej mody. Zauważę dzisiaj, masz pełno, jakieś subskrypcje typu Netflix, czy jakieś inne dookoła, gdzieś są jakieś abonamenty, jakieś subskrypcje. Dzisiaj ten rynek już jest zupełnie inny, więc wtedy było arcytrudnie. Dzisiaj to jest kwestia stworzenia odpowiednio produktu, usługi, ładnie to opakowania w produkt, który będzie dla klienta odpowiedni. Tak powiedziałem. Pierwsze to było rozłożenie na jakieś tam konkretne płatności, co już dawało mi oddech. Klient podpisywał umowę, ja już wiedziałem, że realizujemy tą usługę, co miesiąc już mam, wystawiam sobie fakturę. Ale okej, idziemy dalej z kolejnymi usługami.
18:46
Speaker 2
No tu znowu będzie trochę oczywistość. Obsługa prawna, chociaż wiele kancelarii nie ma stworząc takiej modeli. W ogóle to jest ciekawa rzecz, bo powiem Ci, że ja już, oj, no po tym jak mi się firma wywaliła, to jedna z rzeczy, powiedziałem, które muszę zainwestować, to jest kancelarię prawną. Bo, bo wiedziałem, bo wtedy miałem i umowy źle przygotowane, przez to były problemy i tak dalej. Wiedziałem, że po prostu Nie stać mnie na nieposiadanie kancelarii prawnej, bo po prostu poprzez te błędy to jest bardzo drogie. Ale, co jest najgorsze, to wiesz jak ty jednostkowo potrzebujesz prawnika i ten teraz napisze do kancelarii, to oni ci zaraz wyliczą, że proszę pana stworzenie tych dokumentów, teraz to, no to tu wam zapłaci kilka tysięcy złotych. A po co?
19:31
Speaker 2
Jak lepiej byłoby wejść we współpracę z taką kancelarią, gdzie ty co miesiąc po prostu płacisz jakiś niski abonament i w momencie, kiedy przychodzi jakaś sytuacja, gdzie ty potrzebujesz stworzyć umowę, czy potrzebujesz jakiegoś wsparcia prawnego, to wtedy uzbierały ci się jakieś godziny i w ramach tych godzin oni to realizują. Do dzisiaj, słuchaj, mam umowę podpisane z kancelarią. Nie wiem, który już to jest rok, szósty, czy jakoś wtedy wynegocjowałem z nimi i coś ciekawe, to ja im powiedziałem, że słuchajcie, ja nie chcę z wami pracować jednostkowo, tylko mówię, słuchajcie, ja chcę, żebyście stworzyli mi abonament, żebym płacił.
20:02
Speaker 1
A ty byłeś pierwszym klientem tego typu.
20:04
Speaker 2
Chyba tak, oni nie mieli czegoś takiego. Więc prosty przykład, obsługa prawna, bo teraz zobacz, jako firma, jeśli ty byś płacił abonament, tam nie wiem, no strzelam, tysiąc, dwa tysiące miesięcznie, ale powiedzmy nawet jakieś tysiąc złotych, co tam, nie wiem. W zależności od stawek prawników, ale nie wiem, w Warszawie to może to będą 3 godziny powiedzmy prawnika. No okej, ale ty w tym miesiącu tego nie potrzebujesz. W kolejnym nie. Ale za pół roku się okazuje, że ty potrzebujesz pomocy prawnika i ty płaciłeś co miesiąc po 1000 zł i to nie było jakieś obciążenie dla twojej firmy, tego w ogóle nie czujesz. Ale przychodzi ten moment i jakie to ma korzyści? Takie, że po pierwsze ty nie musisz szukać tej kancelarii, Po drugie, oni od razu Cię obsłużą, w sensie takim, że musiałbyś najpierw znaleźć i tak dalej.
20:44
Speaker 2
To jest jakiś tam proces, podpisać z nimi umowę, coś tam wynegocjować, więc tu są same korzyści.
20:55
Speaker 1
I są dodatkowe korzyści z tego względu, że jeśli masz ten plan abonamentowy w jakiejś firmie i coś potrzebujesz, to nie musisz pisać do firmy, zastanawiać się, projekt, a wyceńcie mi i tak dalej. Po prostu jest plan abonamentowy, mówisz potrzebuję, żeby zrobić to, wrzucasz tej firmie i tam nie ma tak naprawdę dyskusji. Oni sobie to planują, wiedzą, że masz te godziny i po prostu ci to zrobią. I druga sprawa, myślę, że bardzo warto nadmienić, że plan abonamentowy wszędza nam pieniądze. Bo jeśli mamy do zrobienia, załóżmy umowę, ale w projektach technologicznych to może być coś co trwa od 3 do 6 miesięcy, prawda? Jeśli wycenimy sobie pracę do zrobienia, nigdy nie wycenimy tego super dokładnie, to zawsze jest jakaś estymacja. Wycenimy, że to mniej więcej jest od tylu do tylu czasu, a w związku z tym pieniędzy.
21:46
Speaker 1
Więc żeby na tym nie stracić, to musisz klientowi dać tą najgorszą, najbardziej pesymistyczną wycenę. Jeszcze dla bezpieczeństwa najlepiej dać jakiś bufor. Natomiast jeśli rozliczasz się w tym planie abonamentowym na godziny, no to klient po prostu zapłaci za przepracowany czas, więc z jemu to wyjdzie taniej, bo to będzie gdzieś między tą pesymistyczną a optymistyczną wyceną po prostu mniej pieniędzy zapłacić.
22:07
Speaker 2
To o czym powiedziałeś w ogóle, to było też takie, już nawet nie ziarenko, ale to już był jakiś ogromny kamień, który dorzucił się do tego, że moja firma wtedy prawie padła, a mianowicie wyceny fixed price, o których ty powiedziałeś, tak? Projekt jest i mówimy dobrze, to my zrobimy to za tyle i niestety nie potrafiliśmy wtedy wyceniać i ta wersja taka pesymistyczna, w sensie, że jak zakładaliśmy, że to wyjdzie tyle i tyle czasu, to się później potrafiło parę razy okazać, że to było dziesięć razy mniej niedoszacowane i musieliśmy po prostu wielokrotnie więcej na to czasu poświęcić, ale tak jak ty powiedziałeś, to jest o tyle fajne, Tak jak my, jak działamy z klientem, to ja dzisiaj klientowi mówię, jako firma, że chcemy uzyskać wynagrodzenie tylko za czas, który poświęcamy dla twojej firmy.
23:00
Speaker 2
Czyli nie dokładnie tak powiedziałeś, że wyceniamy sobie, ktoś tam będzie z dużą górką, a dorzućmy 20%, 30%, 50%. Nie, po prostu ty płacisz za rzeczywisty wykorzystany czas, co jest fajne. Pracując z klientem, znamy firmę, znamy markę, jesteśmy w stanie mu podpowiedzieć rozwiązania. Słuchaj, ta droga to zajmie tyle mniej więcej czasu, oczywiście tu zawsze są wyliczenia, to nie jest tak, że my sobie odpalamy, że tak powiem, tak, somet i działaj, chula, dusza, piekła nie ma. Zawsze jest najpierw estymacja, mniej więcej tyle godzin, klient to akceptuje i działamy. Co jest fajne, jak jest okres na przykład sezonowy, tak, że klienci wyjeżdżają, no bo tak powiedziałeś, no dobra, jest jakiś pakiet godzin, ale co w sytuacji, kiedy, no nie wiem, jeden miesiąc czy dwa, ja tych godzin nie wykorzystuję. To jest dokładnie tak z tymi prawnikami.
23:43
Speaker 2
One się kumulują, potrzebuje coś więcej, bo przychodzi teraz, nie wiem, okres wrzesień, tak? Za chwilę to już jest w ogóle… Wszystko ruszy, wszystkie promocje i tak dalej. Jest dużo działań. Ty masz te godziny i ty tego nie odczuwasz, nie? Więc to super działa. Okej, powiedzmy o obsłudze prawnej. Sami wspomnieliście o obsłudze technologicznej, gdzie też przecież wdrożyłeś, tak? Masz usługę pod tytułem zewnętrzny dyrektor technologiczny, gdzie działacie w takim modelu. Nie zapytam skąd kojarzysz taką usługę, taki model biznesowy.
24:11
Speaker 1
No oczywiście zainspirowaliście mnie do tego swoim dyrektorem marketingu, więc my też to stworzyliśmy i to oczywiście ma to sens, bo tak jak marketing jest takim evergreenem, cały czas trzeba go robić, tak w dzisiejszych czasach technologię cały czas trzeba rozwijać, więc my też i tak obsługiwaliśmy tych klientów cały czas i tak moglibyśmy to zrobić, więc zrobiliśmy i działa to super.
24:30
Speaker 2
No dobra, to lecimy teraz w całkowicie innej branży, no bo tutaj wokół technologii krążymy. Masz zwierzaka, Czarku? Masz, tak? A czy masz w abonamencie karmę?
24:42
Speaker 1
Nie, ale w sumie mogłem mieć.
24:44
Speaker 2
I to jest ciekawe, bo zobacz, przykładowo jesteś producentem karmy. No przecież ten zwierzak je codziennie. I tak potrzebuje. I teraz wystarczyłoby, a już wiem, że są takie firmy, które oferują, są i nawet w Polsce są takie systemy, gdzie karmę otrzymujesz co miesiąc domu. I teraz zobacz, tu jest jedna ciekawa rzecz. O tym nie wspomnieliśmy, ale warto powiedzieć, z badań wszystkich wychodzi jedno, że pozyskiwanie klientów jest coraz droższe i ono będzie coraz droższe. Zresztą w ogóle pozyskanie klienta to jest najdroższa rzecz, która może być. Więc jako firma powinniśmy dążyć do tego, żeby zrobić wszystko, aby ten klient został u nas jak najdłużej. Dlatego też model abonamentowy zmusza Cię do jednej rzeczy. Zmusza Cię do tego, żebyś Ty się zastanowił…
25:34
Speaker 1
Jak utrzymać klienta?
25:36
Speaker 2
Utrzymać to jest jedno, ale tu jest trochę inne pytanie. Jak moja firma może mu generować przez cały czas wartość? My chcemy żeby on był u nas, ale prawda jest taka, że ty musisz generować cały czas wartość. Przez cały czas. I teraz dzisiaj dajesz produkt, jakąś usługę, ale czy za pół roku ty nadal będziesz mógł mu generować wartość. I teraz to powoduje, że ktoś sobie może pomyśleć, no dobra, no ale wiesz, no ja oferuję taki produkt, tak, po jedną stronę, no zrobiłem, no i co dalej? No przecież nie będę oferował cały czas w kółko, róbmy tą stronę. I teraz tutaj ja chcę powiedzieć jedną rzecz, że to ma Cię zmusić, do myślenia szerszego. Ty nie skupiaj się na tym jednej rzeczy, którą ty mu zaoferowałeś, tylko zastanów się jak twoja firma może generować cały czas wartość dla tego klienta.
26:21
Speaker 2
Może ty musisz stworzyć jakieś nowe usługi, może potrzebujesz jakichś dodatkowych produktów. To nie oznacza, że od razu w twojej firmie da się stworzyć taki model, bo po prostu może akurat nie jesteś w stanie generować wartości dłużej. Dlatego też dzisiaj np. Jak tworzymy produkty, usługi, myślę właśnie pod tym kątem od razu, jak tutaj dla klienta generować wartość. Teraz zobacz, wracam do tej karmy. Jeśli tworzysz taki system, gdzie No to jest świetna rzecz, bo po pierwsze, tak jak powiedziałem, masz klienta i masz go długo falowo. No bo teraz karbę kupiłeś taką, ale może ktoś cię później skusi, żeby spróbować jakąś inną. Chociaż wiemy tutaj, że przyzwyczajenia tych zwierzaków są takie, że raczej z jednej. Można tutaj wprowadzić taki program lojalnościowy.
27:06
Speaker 2
Co więcej, ten producent może dostarczać jakieś nowe produkty, bo to jest świetne nadal cross-selling, coś chcemy dosprzedać, czyli wysyłamy dzisiaj karmę i ty dodatkowo dostajesz bonusowo, a wyszedł nasz nowy produkt, jakieś tam, nie wiem, kosteczki, a tam, no nie wiem Czarku, ty akurat, ty jesteś miłośnikiem.
27:25
Speaker 1
Akurat my mamy wybredną łajzę, on po prostu lubi zmieniać, więc nie mogliśmy tak robić, ale testowałem jedną z tych firm, które dostarczają karmę mrożoną na 30 czy 14 dni do przodu. Faktycznie bardzo fajnie jest to zrobione. Ile tutaj można wcisnąć, wiesz, automatyzacji marketingu, takich działań upsellowych, cross-sellowych, to jest po prostu bajka. Bardzo fajnie jest to zrobione.
27:46
Speaker 2
Ty masz pieska, ja mam kota. Nie wiem, nie widziałem oferty takiej abonamentowej właśnie na to, żeby dostarczali karmę dla kociaków.
27:56
Speaker 1
A dla kotów to nie widziałbym.
27:58
Speaker 2
Ale zobacz, mówię, można stworzyć teraz, popatrz, to jest, bo to jest, ja powiem szczerze, ja się mega jaram tym modelem biznesowym, który właśnie działa w modele abonamentowym, bo to jest cudowne, to jest po prostu piękne, zobacz. Jest czas, gdzie, tak mówię, jakaś sezonowość, nawet teraz. To te zwierzaki muszą jeść. I teraz tworząc taki system abonamentowy, Ty jako właściciel takiego zwierzaka nie musisz o tym myśleć. Ty wiesz o tym, że będziesz miał na czas zawsze dostarczone, bo tyle i tyle porcją zjada, oczywiście dostaje odpowiedzią wcześniej. To jest piękne. A biznes się kręci. Słuchaj, czy to jest styczeń, czy to jest nie wiem, lipiec, czy grudzień, tyle samo wystawiasz tych faktor. Także piękne. OK, dobra. Karma dla zwierzaków. Jak już o jedzenie, no to już jest model, który znamy, czyli klasyczne lunchboxy catering.
28:44
Speaker 1
Dieta pudełkowa, tak.
28:45
Speaker 2
Dieta pudełkowa, ale Można pójść dalej i wiem, że takie modele też były testowane, zwłaszcza w Warszawie. Na przykład pączkarnia, która, słuchaj, co robi? Abonamentowo, słuchaj, sprzedaje pączki, gdzie? Do biur. No bo wiadomo, kawusia, to co do kawusi? Najlepiej pączy się jakieś tam ciasteczko. Słuchaj, no genialne, tak? Wiem, że takie były testowane właśnie systemy w formie właśnie takiej abonamentowej. Super to działało. W różnych takich obszarach, gdzie oferujesz właśnie jakieś takie jedzenie, tak jak mówię, no jemy cały czas, więc tutaj aż to się po prostu prosi.
29:23
Speaker 1
I to jest fajne, bo nie musisz o tym myśleć, po prostu masz zamówione, nie zastanawiasz się, zawsze tam, nie wiem, możesz sobie w planie abonamentowym zamówić jakieś owoce do biura, przecież są owotowe czwartki, prawda? Więc zamawiasz sobie, nie myślisz o tym, zawsze te owoce znajdują się w biurze, nie musisz tego zamawiać. To jest fajne.
29:39
Speaker 2
Co więcej, tutaj można pomyśleć o takich systemach, które mogą być takimi programami lojalnościowymi, że np. Masz jakiś taki abonament, że np. Nie wiem, wyobraźmy sobie, wiem, że to fast foodowe, ale mówimy sobie nie, pizza, powiedzmy, wyobraź sobie, że masz abonament na pizzę, ale powiedzmy, no dobra, co miesiąc nie chcesz pizzy, chociaż czasami… Ludzie jedzą częściej niż co miesiąc, ale na przykład masz, nie wiem, spotkanie rodzinne, czy znajomi przyszli, tak? Że tych potrzebujesz sobie zamówić, nie? Mając coś takiego, możesz po prostu z tego sobie korzystać, nie konkretnie w danym miesiącu. I tu chciałbym powiedzieć jedną rzecz, kluczową. To jest, bym powiedział, taka zasada, której ja już się trzymam od dłuższego czasu. Bo ktoś może powiedzieć, na przykład mówię teraz o pizze, nie? Ktoś zapyta, no ale bez sensu opowiedzieć. No, gościu mówi o jakiejś pizze, no. No, albo namęt pizze. Przecież nikt tego nie ma.
30:32
Speaker 2
I to jest to miejsce, które ja cisnę, wykorzystuję. Jeśli firma, jeśli tego nie ma na rynku jeszcze, to ja mówię, to ja chcę to wprowadzić. To ja to chcę przetestować. Bo być może to będzie ten trigger, który spowoduje, że mój biznes będzie się dużo lepiej rozwijał. Już we wcześniejszych odcinkach o tym opowiadałem, że wielokrotnie miałem tak, że wdrożyliśmy coś, czego na rynku nie było i okazało się, że zadziałał. Oczywiście trzeba było wykonać ileś tam prób, bo to nie jest tak, że wdrażasz i to już działa, tylko najpierw było dwadzieścia razy wdrożyliśmy, dwadzieścia razy nie działało i dopiero za dwudziestym pierwszym zadziałało, bo to raczej jest tego typu tendencja. Oczywiście jakieś warianty, modyfikacja tego, ale idź tam, gdzie jeszcze tego nie wdrożyli. No dobra, lecimy dalej.
31:13
Speaker 1
Co mamy dalej?
31:14
Speaker 2
Jasne. Teraz uwaga, może Cię to zaskoczę. Kosmetyki higieny osobistej. Jest firma w Polsce również, która dla kobiet dostarcza co miesiąc higienę osobistą, kosmetyki. Taki temat wiesz, no znowuż natura, jakieś tam podpaski, czy jakieś takie inne rzeczy.
31:34
Speaker 1
Które… I tak musisz mieć i tak.
31:36
Speaker 2
Tak to musi mieć. I teraz ktoś by pomyślał, teraz zobacz, wcześniej. Jezu, no jakie bezsensu, no jak to? Albo na męcie? No dobrze, słuchaj, no golisz się, no widzę, że tu tak powiedzmy połowa twarzy, no ale tutaj troszeczkę musisz tam pewnie jakiś trybem. No dobra, no jak facet też używa maszynki, nie? Super byłoby znowuż mieć w abonamencie coś takiego, w jakiejś subskrypcji, gdzie otrzymasz to co miesiąc. W ogóle to jest ciekawe, bo warto sobie sprawdzić o tych przykładach, które mówię, a jest ich mnóstwo w Stanach Zjednoczonych. Dużo, dużo wcześniej, w ogóle już ileś lat temu bardzo dogłębnie analizowałem rynki, różne. Szukałem w ogóle inspiracji, szukałem pomysłów na to, co można byłoby zrobić właśnie w takim modelu subskrypcyjnym, abonamentowym.
32:21
Speaker 2
Okazuje się, że jeśli chodzi o Stany Zjednoczone, no naprawdę mogą być takim, bym powiedział, prekursorem, pionierem, jeśli chodzi o ilość różnych abonamentów, z których ludzie korzystają, nie? Więc, a to jest kwestia czasu, jak u nas to się pojawi, tylko no właśnie, warto, żeby być jako przedsiębiorca pierwszy, a nie, że ktoś już później, no ktoś coś prowadził, a nagle my jakby tą usługę tworzymy.
32:48
Speaker 1
Tak, tam w Stanach już bardzo dawno, było 15 albo 20 lat temu, Była firma, która w planie abonamentowym przysyłała facetom czarne skarpetki chyba raz na miesiąc. Coś takiego. I to było mega dawno temu. Już te plany abonamentowe u nich działały na takie rzeczy, których po prostu, codzienne rzeczy, których potrzebujesz, one się zużywają, więc w sumie i tak ktoś ci może podesłać. Nie musisz się w ogóle nad tym zastanawiać. Dobra.
33:12
Speaker 2
Nie wiem, czy jak powiecie, że tych czarnych skarpetkach, to się jakoś pomyślam o tej filmie pogrzebowej, ale tam abonamentem będzie tylko… Nie da się.
33:18
Speaker 1
Nie, to jest jednorazowa akcja.
33:20
Speaker 2
No dobra, lecimy dalej, słuchaj. Usługa, którą po prostu marzę, żeby ktoś to stworzył. Ogrodnik na abonament. Słuchaj, mam dom, mam ogród, ale słuchaj, powiem ci tak. Mam ogród, mam jakiś trawnik, jakieś tam roślinki. I teraz, jak to wygląda z tymi ogrodnikami? No, przychodzi wiosna, trzeba zadzwonić, wić się, albo tu jakaś wertykulacja, tu coś tam trzeba przyciąć, jakieś krzewy. Nie wchodźmy w temat. Tak, przycinanie trawy, ale wiesz, tu trzeba przyciąć krzaczki, tu coś tam. I teraz tak, jakie są problemy? Problem numer jeden, No wszyscy to zacząłem we wrześniu, przepraszam, na wiosnę i teraz wszyscy w jednym tym samym terminie. Druga rzecz, jak ten ogrodnik Ci przyjdzie, to mówisz mi, jakbym nie był przedsiębiorcą, to poszedłbym chyba w ogrodnictwo, bo ceny jakie tam czasem potrafi ten ogrodnik rzucać za przycięcie krzaczków, przejedzie tą maszyną itd. Naprawdę, tam jest dobry biznes na tym.
34:19
Speaker 2
Czyli tak, przychodzi, nie dość, że trudno się wić i tak dalej, ale nie ma takiej stałej opieki i moje marzenie, bo takie, że… Dlaczego nikt nie wpadł na taki pomysł? Gdzie? W ciągu roku przecież wiadomo, że musisz wykonać właśnie tą wertykulację, nie wiem, dwa razy w roku, że już ten ogrodnik mógłby przyjść i sprawdzić, co ty masz za ogródek, jakie ty masz roślinki, co w jakim czasie trzeba zrobić, kiedy trzeba nawóz rzucić, kiedy trzeba przyciąć, nie wiem, kiedy trzeba może tam chwasty usunąć i tak dalej. To wszystko jest, słuchaj, cykliczne. To wszystko da się zaplanować. I teraz jakieś pakiety, że na przykład o tej powierzchni ogrodu to Wszystkie te usługi, ja bym sobie wyliczył koszty wszystkich usług, ile one kosztują i rozbiłbym to na płatności miesięczne, plus bym zachęcił wtedy klienta dodatkowo może jakimś rabatem czymś, żeby spowodować lojalność.
35:11
Speaker 2
I teraz patrz, zamiast płacić jednorazowo temu ogrodnikowi i myślę, że tu będzie często też to, że ludzie niekoniecznie będą korzystać z tego, że przychodzi taki ogrodnik, I nie wiem, przyciął mi swoje tuje, zrobił wertykulację, 2000 za to wszystko policzył. Wow, nie? W parę godzin, słuchaj, no wpadła ekipa, dużo tego, sprzęt i tak dalej, ale 2000 zapłacił. Ale jakbym tak co miesiąc płacił, słuchaj, nie wiem, 200 złotych… Łatwiej byłoby to przełknąć. Kurde, nie byłoby w ogóle problemu, po pierwsze.
35:35
Speaker 1
Wiesz z góry ile kosztuje?
35:36
Speaker 2
Słuchaj, no nie wiem, naprawdę, słuchajcie, jak ktoś z was, nie wiem, zajmuje się, wprowadźcie coś takiego w Łodzi, chociażby, chciałbym taką usługę, jestem pierwszym klientem, gdzie chciałbym mieć coś takiego, że po prostu płacę sobie abonament, I ta osoba ma zaplanowany SMS, że będziemy u Pana tego i tego, bo robimy to. Genialne! Wchodzą i tak dalej. Nie muszę się martwić. Nie ma takiego szoku cenowego, że nagle wpada i ojej, dwa tysiące to muszę zapłacić, czyli ileś tam muszę zapłacić. Prawda? Nie wiem, świetne. Co o tym sądzisz w ogóle?
36:05
Speaker 1
My rozmawialiśmy z jednym klientem, który był producentem pewnego napoju. To była, w sumie mogę powiedzieć, to była woda kokosowa, bardzo fajna, więc taki produkt, który FMCG, nie wiem czy tak łatwo kupić w sklepie, czy to jest tak generalnie dla wszystkich. Natomiast poleciłem klientowi no jeśli wprowadzacie ten produkt do sklepów no to konkurujecie ze wszystkimi produktami a czemu nie pójdziecie zupełnie inaczej tak gdzie inne firmy tak ten sposób nie konkurują sprzedawajcie właśnie abonament do firm które mogłyby kupić tą wodę dla swoich pracowników to jest bardzo zdrowe moim zdaniem łatwo jest zrobić tego marketing macie zupełnie. Powtarzalny plan, wiecie cały czas ile zarobicie, macie plan abonamentowy, czemu tego nie spróbujecie, ale w niektórych branżach właśnie ludzie nie bardzo lubią ryzykować, próbować nowych dróg dotarcia.
36:55
Speaker 2
Często wystarczy podejść linowo, czyli Szczuple jak to się mówi. Zapytajmy co oni o tym sądzą akurat z wodą to jest faktycznie tak, że woda jest na abonament w sensie te dystrybutory takie w biurach które są i teraz myślę sobie, że to może być takie myślenie, że no jak przecież są dystrybutory to teraz taką butelkowaną kto będzie chciał ale sprawdziłeś to nie sprawdziłeś tego ludzie cały czas czegoś szukają nowego. Dobra, ale idźmy dalej. Kolejny pomysł na kolejny abonament, który nawet już sugerowałem mojemu znajomemu. Wyobraź sobie, że miałbyś mechanika na abonament. Mówimy, że masz samochód już po tym okresie gwarancyjnym, gdzie po prostu musisz regularnie serwisować. To była jakaś wymiana oleju i tak dalej.
37:42
Speaker 2
Myślę w kontekście takim, tego jednorazowego dużego często wydatku, który ty musisz pójść wydać, teraz olej to wszystko, a przecież wystarczyłoby stworzyć pewnego rodzaju pakiety, że to będzie wymiana filtrów tego i tego, będzie wymiana tamtego.
37:57
Speaker 1
Czyli opiekujemy się twoim samochodem za stałą stawkę miesięczną, prawda?
38:01
Speaker 2
Tak, i ty płacisz, słuchaj, nie wiem, 100 złotych co miesiąc. I nagle, wiesz, przychodzi czas serwisu i ty się tym nie stresujesz, że ojej, teraz serwis, a tutaj miałem pieniądze przeznaczyć, nie wiem, na coś innego, nie?
38:15
Speaker 1
Uważam… W ogóle zawsze jest problem, żeby w ogóle znaleźć ten samochód, nie? Więc jakby to była jakaś taka akcja premium, w ogóle laweta przyjeżdża pod Ciebie, pod dom, ty im tylko dajesz kluczyki i…
38:24
Speaker 2
A teraz zobacz, jakie to było piękne, bo teraz patrz. Mając tego typu bazę klientów abonamentowych, ty jako przedsiębiorca możesz swój biznes lepiej poukładać, bo teraz Mamy te takie piki, że nagle wszyscy przyjeżdżają w tym samym czasie, bo teraz coś tam się dzieje. A teraz zobacz, jak on wie, ma wpisane, że to był przegląd tego i tego, że mniej więcej w tej dacie powinny się, ten samochód powinien zrobić przegląd. Ja bym mógł sobie poukładać, że aha, to do pana Tomasza weźmiemy go, wimy na piątek, a temu będzie się kończyć tutaj na ten termin. Możesz sobie to planować. Zupełnie, wiesz, lepiej niż ludzie ci przychodzą. Co więcej, tego typu praktyka, Tak pośrednio jest już, chociażby teraz, nie wiem, na przykład w BMW jest usługa taka, ale myślę, że inne marki też to mają, gdzie jak masz samochód nowy, to kupujesz pakiet serwisowy.
39:14
Speaker 2
Czyli tam, powiedzmy, właśnie płacisz sobie, jest coś, znaczy nie wiem czy w innych, tak, akurat wiem z perspektywy BMW, że jest tam konkretna cena i masz pakiet serwisowy. To nie jest abonament, bo ty z góry jakby tam płacisz tą kwotę, ale nie martwisz się tym, że jak gdyby tymi dodatkowymi kosztami, bo to jest w ogóle ciekawe, że zrobisz ten konkretny pakiet serwisowy, w ramach tego masz tam zapewnione i jest to tańsze, w sensie takim, że dla ciebie to jest taka alternatywa, że jak ty pójdziesz bez tego pakietu, no będzie to kosztowało trochę drożej.
39:47
Speaker 2
Także znowuż, Uważam, chociaż myślę, że może to wynikać stąd, że bardzo dużo te mechanicy samochodowych po prostu mają dużo pracy wszędzie, tak mam wrażenie, więc jak gdyby o to nie dbają, ale jeśli ktoś, tak myślę sobie, nie wiem, chciałby stworzyć taki właśnie nowoczesny sieć serwisów samochodowych, to myślę, że to byłoby po prostu genialne, no bo tak jak mówię, pomyśl sobie teraz nawet wymiana kół, nie, zobacz co się dzieje, słuchaj.
40:12
Speaker 1
Masakra.
40:14
Speaker 2
Słuchaj, to jest dwa razy w roku, po prostu wiesz, przed zimą, tak, i wiesz, i tak jak są drogowcy zaskoczeni śniegiem, to oczywiście kierowcy są zaskoczeni zimą, nie, wszyscy kierowcy, że ojej, znowu zima.
40:24
Speaker 1
Czekają do ostatniej chwili, a przecież można było od dzwonić, poukładać ten proces.
40:28
Speaker 2
Wcześniej, to wcześniej mogło być, tak, znowuż, jakieś naprawdę, tutaj wiesz, akurat te kwoty nie są jakieś duże, ale to, słuchaj, ta usługa mógł być jakaś naprawdę tania i, co ważne wtedy, to ten serwis mógłby sugerować na przykład, Z naszych prognoz wynika, że za miesiąc temperatury mają spaść o tyle i tyle, rekomendujemy już teraz wić się. Dlaczego? Dlatego, że jak my w większości działamy, no śnieg spadł, patrzcie, ojej, trzeba zmienić. Więc myślę, że tutaj, no fajnie by to się sprawdziło. Dobra, nie wiem czy się spotkałeś, ale jest już jedna firma w Polsce, która na przykład oferuje fotowoltaikę na abonament.
41:04
Speaker 1
Ja nie jestem w Targecie, mam mieszkanie.
41:07
Speaker 2
A słuchaj, nie wiem, na balkonie możesz sobie powiesić. Tak czy inaczej, jest już jedna z firm, ale to pokazuje jedną rzecz. No dobra, skoro fotowoltaika może być na abonament, nie wiem, a może klimatyzacja na abonament. To już myślę, że w Targecie jesteśmy prawie wszyscy, no bo jednak doskwierają nam te upały. I tu jakby chcę w ten sposób zainspirować do myślenia o innych branżach, o innych produktach. Niekoniecznie, bo teraz mówię o fotowoltaice, tylko jako przykład, że zobacz, jeśli tutaj można stworzyć tego typu model, gdzie ludzie z tego korzystają, no bo to im się opłaca, to może w innych, gdzie dzisiaj to jeszcze nie funkcjonuje. No i słuchaj, ostatni mój przykład, HIT.
41:48
Speaker 1
O Jezu, to jest super, czemu nikt tego nie zrobił?
41:50
Speaker 2
Ale słuchaj, to jest tylko nie w Polsce, to w Stanach. Ja to znalazłem w Stanach. Wyobraź sobie taką sytuację, że jest usługa abonamentowa, co miesiąc dostajesz Co miesiąc pieczesz sobie ciasto w domu i teraz uwaga, co miesiąc dostajesz, słuchaj, taki zestaw gotowy do upieczenia ciasta i to są takie woreczki, w których są odmierzone już te swoje wartości, czyli tam na przykład jest tak 100 gram, nie wiem, tam mąki, może nie będę podawał, chyba się nie znam, ale… Różne wartości, jak gdyby, produkty i teraz Abonament polega na tym, że co miesiąc dostajesz to w tych woreczkach, ty sobie to ciasto pieczesz. I coś ciekawe, co miesiąc dostajesz coś nowego. W sensie, to nie jest tak, że ty sobie rozpisujesz, że a, teraz to poproszę ciasto malinkowe, a później sernik na przykład.
42:39
Speaker 2
Nie, że firma wymyśla w taki sposób względem pory roku, względem jakichś tam trendów, że dzisiaj dostajesz paczkę, patrzysz, o wow, dzisiaj sobie upieczemy coś takiego. I słuchaj, na coś takiego jest normalnie subskrypcja abonament. Ktoś by pomyślał, no jak? Chciałem pokazać jako przykład taki totalnie, wydawałoby się abstrakcyjny, a to funkcjonuje super.
43:02
Speaker 1
Tak, bardzo fajnie. Pominęliśmy jedno, strasznie mi się spodobało, to sprzątanie domów na abonament.
43:07
Speaker 2
Tak, no sprzątanie domów na słuchaj.
43:09
Speaker 1
Wszyscy grawitujemy w tą stronę, bo jak mamy jakąś sposobę sprzątania, to w sumie i tak idziemy w stronę tego. To w sumie na stale raczej jesteśmy wieni, tak się zastanawiam.
43:17
Speaker 2
Tak, tak, to znaczy to już funkcjonuje, to jako sobie też wypisałem w notatkach jako przykład czegoś, co gdzieś tam funkcjonuje, tak? Czyli ta usługa jest powtarzalna, znowu można sprzątać, raczej wypadałoby cyklicznie, raczej nie wiem. Co tydzień może.
43:31
Speaker 1
Wypadałoby.
43:32
Speaker 2
Nasza żona się z tym zgodą na pewno. Więc znowuż w formie jakiegoś takiego fajnego abonamentu, jaką usługę uważam, no wiemy, że to jest potrzebne. Także to są na dzisiaj moje takie koncepty, takie bardziej inspiracyjne, aby pokazać, że naprawdę uważam, że chyba w każdej branży, może w prawie każdej, no bo tak pomyślałem sobie o tej firmie pogrzebowej, to tam chyba nie, chyba abonamentu.
43:59
Speaker 1
A myślę, że jak robisz komuś, wiesz, meble do kuchni, to też może to jest jednorazowa akcja. Ale na pewno w każdym biznesie warto się zastanowić nad tym. Przynajmniej się zastanowić. Bo plan abonamentowy ma dziesiątki zalet. Z naszego punktu widzenia za bardzo nie ma wad. Jeśli tylko da się w jakiejś branży wdrożyć, zwłaszcza jeśli jesteśmy pionierami, to myślę, że po prostu warto.
44:18
Speaker 2
A to Ci pokażę jako przykład, bo powiedziałeś w filmie meblowej, że tu się nie da. I teraz, tu trzeba trochę zmienić mindset i zmienić nastawienie do myślenia. Teraz, jeśli miałbym firmę, która produkuje meble, to po pierwsze myślałbym o meblach do firm. I okej, no meble do firm raz wyprodukowaliśmy te meble, ale te meble się zużywają, je trzeba konserwować. Teraz zobacz, jeśli miałbym usługę taką, konserwacja mebli, obsługa tego, czyli masz jeden produkt, ale do tego szukasz usługi, która będzie.
44:51
Speaker 1
Działała w formie uzupełniającej.
44:53
Speaker 2
Tak, dokładnie. Dlatego dzisiaj chciałem trochę Właśnie zainspirować, żeby szukać. Czasem sam produkt nie udoskonalisz, ale zrób do niego usługę, która będzie w modelu abonamentowym. Pierwsza taka moja usługa abonamentowa to była obsługa strony internetowej. W sensie jak sprzedawaliśmy samą stronę internetową, no to później trzeba ją tam obsługiwać, trzeba aktualizować i tak dalej. To była pierwsza taka utrzymanie. U ciebie wiem, że też Tak już rozmawialiśmy, oprócz transformacji cyfrowej, przecież cały czas tworzycie aplikacje mobilne, więc tam jest taka usługa, gdzie no jednak cały czas te aplikacje, co chwilę, każdy z nas, każdy z nas ma smartfona i wiemy, że co chwilę aktualizują się te aplikacje, więc ktoś to musi robić, nie? Więc to jest taki klasyczny model subskrypcyjny.
45:39
Speaker 1
To opowiedzieliśmy sobie w takim razie o zaletach planu abonamentowego. Mamy nadzieję, że was zainspirowaliśmy do tego, żebyście może poszukali, czy w waszym sektorze, w waszej branży, w waszych firmach można coś takiego zrobić. My generalnie polecamy, jesteśmy zachwyceni tym i faktycznie pomaga to spać spokojnie. Myślę, że to jest najważniejsze. Zalety są zarówno po naszej stronie jako dostawcy usługi, jak i po stronie klienta, bo płaci mniej, ma bardziej to wszystko przewidywalne. Jak za bardzo wad nie widzę tak naprawdę.
46:10
Speaker 2
Tak jak powiedziałem nie widzę chyba żadnej wady, są same zalety i tak mówię dzisiaj naprawdę to jest coś pięknego, fantastycznego. Dzisiaj jako przedsiębiorca skupiam się na tym aby ten wskaźnik, który powiedzieliśmy na początku MRR czyli miesięczny powtarzalny przychód rósł tak czyli mam stworzone modele abonamentowe widzimy oczywiście mam piękne dashboardy stworzone gdzie widzę po prostu ile tych abonamentów jest widzę oczywiście tutaj też wspominałeś w ogóle o wcześniejszym odcinku. Retencji, tak, więc to wszystko tutaj oczywiście się gdzieś tam uzupełnia i to jest piękne, żeby skupiać się na tym, żeby ten przychód miesięczny po prostu, także polecam to wszystkim, uważam naprawdę w każdym biznesie, prawie każdym coś takiego, no powinniśmy myśleć w pierwszej kolejności.
47:02
Speaker 1
No dobrze Przemku, bardzo dziękuję za dzisiaj, widzimy się następnym razem.
47:05
Speaker 2
Dzięki serdecznie, cześć.